본 연구는 지체장애인 가족 스키 프로그램을 개발하고 운영하는 과정에서 나타나는 특징을 탐구하고 프로그램에 참여한 장애인 가족과 장애인스포츠지도자의 경험이 갖는 체험적 의미를 이해하고자 실시하였다. 이를 위해 사회 내 존재하는 문제를 실천을 통해 개선하고자 하는 실행연구 방법을 활용하였다. 연구자는 K 대학의 장애인레저스포츠 운영진, 장애인레저스포츠에 관심 있는 K 대학의 학부, 대학원 재학생과 실행연구를 위한 프로젝트팀을 구성하여 5가족 총 20명의 지체장애인 가족을 대상으로 프로그램을 실행하였다. 연구 자료 수집을 위해 장애인스키 전문가 집단, 참여 가족 집단, 장애인스포츠지도자 집단과 심층인터뷰를 실시하였고, 프로그램 실행의 단계에서 작성된 각종 문서(운영진 협의회 문서, 현장 지도자 협의회 녹음자료, 지도자 성찰일지, 연구자 필드 노트, 사진 및 동영상 촬영 자료 포함 등)를 수합하였다. 수집된 자료는 귀납적 내용분석을 통해 분석하였고, 연구문제별로 도출된 의미단위는 연구문제 1은 30개, 연구문제 2는 26개, 연구문제 3은 20개였다. 도출된 의미단위를 범주화, 재범주화하는 과정을 통해 최종적으로 결과 1의 핵심주제어는 ‘어제보다 새롭게: 프로그램 실행 요소 탐색’, ‘감동을 위한 준비: 프로그램 계획’, ‘함께 만들어가는 실천: 프로그램 실행’, ‘성장과 배움의 장: 프로그램 평가’, 결과 2의 핵심주제어는 ‘해본 만큼 할 수 있다!’, ‘드러나는 장애의 복합성’, ‘공감을 넘어 여가 권리로’, 결과 3의 핵심주제어는 ‘실천에 내재된 앎’, ‘인본주의 스포츠 교육의 실천’, ‘좋은 지도자로 거듭나기’로 도출하였다. 이러한 내용을 바탕으로 한 제언은 다음과 같다. 첫째, 현장에서는 장애를 상호호혜적 관점에서 이해하고 장애인(레저)스포츠를 실행해야 한다. 둘째, 다양한 레저스포츠 종목과 가족 프로그램에 관한 연구가 활성화될 필요가 있다. 셋째, 정규적이고 안정적인 장애인레저스포츠 프로그램의 운영을 위해 장애인레저스포츠 운영 주체가 별도로 마련되어야 한다. 넷째, 특수체육 분야에서 다양한 범위와 형태의 실행연구가 이루어져야 한다.
This study was exploring the characteristics of the process of developing and running the adaptive ski program (ASP) for families of individuals with physical disability and understanding the experiences of family participants and adapted physical activity instructors (APAI). To reach this end, the method of this study was action research solving the problems in society with practice. The project team was organized for action research with undergraduate, graduate students and instructors at K university interested in ASP and developed ASP for families of individuals with physical disability. 5 families, a total of 20 people, participated in this program. In-depth interview was conducted with three groups; 1. adaptive ski experts, 2. family participants, and 3. APAI. And, various materials were collected produced at all stages of action (including program documents, researcher field notes, videos, and photos). The data were analyzed through inductive content analysis and categorized to find core words. The findings were summarized as follows. First, the process of this action research was going into four steps such as program element exploration, program planning, program implementation, and program evaluation. Second, the finding of the experiences of the families with physical disability participating ASP could be summarized as "I can do as much as I have done!”, "Complexity of disability” and “Beyond disability right to family leisure”. Third, the interviews of APAI depicted the meaning of experiences as “Knowing through practice”, “Practice of humanistic sports education” and “Growing instructor”. In the conclusion, attending skiing activities gave each family possibility for semantic change. The meaning of ASP was depicted as uncanniness but that was the moment to find the alternative meanings of disability and family which were fixed images before. So, feeling uncanniness through sports is one of the mechanisms for cracking dominant discourse. Outdoor sports for individuals with physical disability would be activated as a practice of human rights and it is necessary to establish a professional institution.