본 연구의 목적은 사회문화예술교육을 위한 장애인무용의 가치로서 인정할 만한 상위요인 및 하위요인을 탐색한 이후, 장애당사자와 가족보호자 간의 장애인무용의 가치에 대한 인식 차이를 조사하고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 국내학술 데이터베이스 검색사이트 KISS(한국학술정보), Google Scholar, 교보스콜라, DBPIA, KERIS 및 국회도서관 등을 이용한 문헌고찰 방법, 무용계, 장애계, 체육계 전문가 30명을 대상으로 한 델파이조사 방법, 장애당사자(가족보호자 포함)와 전문가 집단 간의 인식의 차이를 검증하기 양적조사(독립 t-검증) 방법이 사용되었다. 이 연구에서 도출한 연구의 결과를 요약한 것은 다음과 같다. 첫째, 사회문화예술교육으로서 장애인무용의 가치 요소는 체계적 문헌고찰을 통해 정제된 문헌을 중심으로 하여 ‘의미’와 ‘역할’이 도출되었다. 둘째, 사회문화예술교육으로서 장애인무용의 가치에 대한 상위요소 중 하나인 ‘의미’는 ‘목적’, ‘역할’, ‘분야’, ‘구분’의 하위요소들로 구성되었고, ‘역할’은 ‘내적기능’, ‘외적기능’, ‘사회적역할’, ‘공유와 공감’의 하위요소들로 구성되었다. 셋째, 장애당사자(장애인, 가족보호자) 집단과 전문가(무용계, 장애계, 체육계) 집단의 사회문화예술교육으로서 장애인무용에 대한 가치의 차이는 ‘의미’에서는 ‘전문분야’, ‘기능’, ‘목적’ 가운데, ‘기능’만이 통계적으로 유의미한 차이를 나타냈고, ‘역할’에서는 ‘내적기능’, ‘외적기능’, ‘사회적역할’의 모은 요소에서 통계적으로 차이가 나타나지 않았다.
The purpose of this study was to explore the upper and lower factors that could be recognized as the value of dance for the disabled for social, cultural and artistic education, and then to investigate the difference in perception of the value of dance for the disabled between the person with the disability and their family guardians. In order to achieve the purpose of the study, a literature review method using domestic academic database search sites KISS(Korean Academic Information), Google Scholar, Kyobo Scholar, DBPIA, KERIS, and the National Assembly Library, the Delphi survey method, and a quantitative survey (independent t-test) method was used. The summary of the research results derived from this study was as follows. First, the value elements of dance for the disabled as social and cultural arts education were derived through systematic literature review and the 'meaning' and 'role' of the refined literature. Second, 'meaning', which was one of the upper-order elements of the value of dance for the disabled as social, cultural and artistic education, was composed of sub-elements of 'purpose', 'role', 'field', and 'classification'. 'Role' consisted of sub-elements of 'internal function', 'external function', 'social role', and 'sharing and empathy'. Third, the difference in the value of dance for the disabled as social, cultural and artistic education between the group of people with disabilities (persons with disabilities, family guardians) and the group of experts (dance, disabled, sports) is divided into 'professional field', 'function', and 'purpose' in 'meaning'. ' Among them, only 'function' showed a statistically significant difference, and in 'role', there was no statistical difference in all elements of 'internal function', 'external function', and 'social role'.