메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이호영 (성균관대학교)
저널정보
현대사진영상학회 현대사진영상학회 논문집 현대사진영상학회 논문집 제26권 제1호
발행연도
2023.4
수록면
115 - 128 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this article is to trace the parallel meanings of Roland Barthes's Camera Lucida and Chuangzi's "Hushil-sang-baek in order to derive a meaningful East-West world in his photographic theory. In terms of poststructuralism, Roland Barthes argues for the deconstruction of paradigms in LE NEUTRE (1977-1978). To this end, he borrows from the central ideas of Lao zi and Chuang zi in the East: the Tao, Mu, and Mu Wei. Lao zi's Tao', Mu' and Mu Wei' adopted by Roland Barthes to describe "Le Neutre deny structural reality and paradoxically have a paradigmatic deconstructive meaning. In this article, Camera Lucida is a paradoxical reference to the "dark room (Obscura) in the original photograph, and Zhuangzi's "Hushil-sang-baek refers to the "Lighting up an empty room (mind) revealed by the paradoxical meaning of "Mu Wei”. Camera Lucida and "Hushil-sang-baek can be seen as a "kind of neutralized pure space of nothingness that emerges from a kind of paradigmatic deconstruction that cannot be articulated in any knowledge or structured language. Thus, Camera Lucida and "Hushil-sang-baek can be seen as a kind of neutralized pure space of nothingness that emerges from a kind of paradigm deconstruction that cannot be articulated in any knowledge or structural language. Therefore, this article attempts to trace the interpenetrating meanings of Camera Lucida and "Hushil-sang-baek proposed by Roland Barthes from a poststructuralist perspective to present a meaningful world of photography.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0