(연구배경 및 목적) 우리나라를 비롯하여 전세계 모든 국가들이 코로나-19의 장기화로 인해 비대면 방식의 산업과 비즈니스, 교육, 커뮤니케이션이 급속히 발전하였다. 대학에서도 코로나-19 기간동안 각 대학들은 온라인학습관리시스템(LMS: Learning Management System)을 구축하고 고도화해 나가면서 가상공간에서 교육과정을 개설하여 수강, 학습활동을 진행하는 등 적극적으로 가상공간을 활용한 수업을 진행하였다. 이에 본 연구에서는 최근에 주목받고 있는 메타버스 기반 대학캠퍼스의 활용사례와 각 대학에서 구축하고자 하는 메타버스 대학캠퍼스 플랫폼에 대한 사례를 조사, 연구, 분석함으로써 향후 각 대학에서 메타버스 대학캠퍼스를 도입하고자 할 때 기초자료로 활용되고자 한다. (연구방법) 본 연구에서는 각 대학들의 메타버스캠퍼스 구축 동향을 파악함으로써 대학에서 메타버스의 나아가야할 방향을 모색하고자 한다. 2021년 11월~2022년 10월(1년간)까지 문헌연구 및 대학의 홈페이지, 각종 언론매체에 언급된 메타버스 대학캠퍼스 사례를 조사하였고 조달청 국가종합전자조달 홈페이지 나라장터에 올라온 국내 주요 대학들의 메타버스 캠퍼스 구축 입찰 공고 및 과업지시서에 기재된 내용을 중심으로분석하였다. (결과) 메타버스 캠퍼스가 구축된 대학들은 메타버스 대학캠퍼스를 활용하여 대학의 홍보, 커뮤니케이션 강화, 입학식, 졸업식, 축제, 취업박람회, 대학혁신사업홍보 등 다양한 행사에 메타버스 대학캠퍼스를 활용하고 있는 것으로 나타났다. 특히, 광운대학교, 순천향대학교, 전남대학교는 메타버스 강의 플랫폼을 구축하여 메타버스 대학캠퍼스에서 실제 정규수업을 진행할 정도 메타버스 대학캠퍼스 활용에 적극적이며, 추후 메타버스 대학캠퍼스를 단순 소통의 공간을 뛰어넘어 메타버스 고도화단계에서는 AR/VR까지 확대할 예정이다. 메타버스 대학캠퍼스 구축이 진행 중인 대학들 중 강원대학교, 부산외국어대학교는메타버스 대학캠퍼스 구축을 체계화하여 단계별로 고도화하여 온라인 강의플랫폼으로 활용할 예정이다. 그러나 이미 온라인 위주로 교육 중인 세종사이버대학에서는 메타버스 대학캠퍼스 구축에 비교적 적은 비용을 투입하여 메타버스 대학캠퍼스를 교육적 활용보다는 행사 및 홍보에 활용할 것으로 나타났다. (결론) 메타버스 대학캠퍼스는 인터넷, 가상현실, 메타버스에 익숙한MZ세대 학생들에게 비대면 커뮤니케이션 도구로 제공될 뿐만 아니라 대학교육에서 메타버스의 활용을 통해 학습자-교수자간의 상호작용이 더욱 활발해질 것으로 예상하며, 대학의 행사 및 홍보에도 적극 활용할 수 있을 것으로 기대한다. 따라서 각 대학들은 메타버스 대학캠퍼스 구축 시 대학의 재정적 상황과 활용의 범위를 사전에 설정하고 메타버스 캠퍼스 구축을 추진하여야할 것이다.
(Background and Purpose) All countries around the world, including Korea, have rapidly developed non-face-to-face industries, businesses, education, and communication structures due to prolonged COVID-19. During the COVID-19 period, universities have actively utilized virtual space by establishing and upgrading an online learning management system (LMS), opening a curriculum in virtual space, providing classes, and conducting learning activities. Therefore, this study aims to be used as basic data for any university that intends to introduce a metaverse university campus in the future by investigating, researching, and analyzing use cases of metaverse-based university campuses that have recently attracted attention and cases of metaverse university campus platforms that universities want to build. (Method) In this study, I try to find the direction of the metaverse in universities by identifying the trend of building a metaverse campus in each university. From November 2021 to October 2022 (one year), literature research, university websites, and cases of the metabus university campus, mentioned by various media, were investigated. The analysis focused on bidding announcements and task instructions for building the Metabus campus at major universities in Korea. (Results) Universities with metaverse campuses have been found to utilize the campus for various events, such as university promotion, communication enhancement, entrance ceremonies, graduation ceremonies, festivals, job fairs, and university innovation project publicity. In particular, Kwangwoon University, Soonchunhyang University, and Chonnam National University have built a metaverse lecture platform and are active in utilizing the metaverse university campus to the extent that they actually hold regular classes at the metaverse university campus. Beyond this, we plan to expand to AR/VR in the metaverse advancement stage.
Kangwon National University and Pusan University of Foreign Studies, among universities in the process of constructing metaverse campuses, plan to systematize metaverse campus construction and upgrade it step by step to utilize it as an online lecture platform. However, it was found that Sejong Cyber University, which is already educating mainly online, will use the metaverse university campus for events and publicity rather than for educational purposes, investing relatively little in it. (Conclusion) The metaverse university campus is expected to make the interaction between learners and instructors more active through the use of the metaverse in university education and to be actively used for university events and promotions. It is provided as a non-face-to-face communication tool for MZ-generation students, who are familiar with the Internet, virtual reality, and the metaverse. Therefore, each university will need to set finances and target utilization in advance when building the metaverse university campus and promoting its use.