(연구배경 및 목적) 서원은 동아시아 유교문화권의 공동 문화재로서 유교문화 발전과 전파의 중요한 기지이며, 중국에서 시작하여 한국에 유입되었다. 양국 서원의 공간 발전은 점차적으로 각자 문화의 영향을 받아 상대적으로 고정된 서원 공간 형태를 형성하게 되었다. 본 연구의 목적은 양국의 역사, 문화, 공간의 관계를 분석하여 양국 서원의 공간 설계 특징을 정리하고 현대 문화 공간 설계에 다양한 사고와 방법을 제공하기 위해서이다. (연구방법) 한국과 중국의 서원 공간 각각 9곳씩을 사례로 선정하였다. 한국 사례는 세계 문화재인 9개 서원을 대상으로 연구하며 중국 사례는 문헌자료가 있고 유적을 현존하고 잘 보존된 것을 전제로 세계 문화재인 백록동서원, 악록서원등 중국 중점 보호 단위인 8개 서원을 대상으로 연구했다. 본문에 주로 문헌 검색, 현지 조사, 사례 분석 등 공간 조사법과 비교 분석법을 사용했다. 한중 양국의 전통문화와 전통 공간을 착안점으로 양국 서원 공간의 역사적 관계를 분석하고 한중 서원의 사례를 비교 분석함으로써 기능, 경계선과 배치, 동선, 장식 등 4가지 측면에서 공간 설계 특징의 서로 다른 점과 같은 점을 찾아낸다. (결과) 한중의 전통 서원은 모두 유교문화를 중심으로 도덕관념을 바탕으로 공간의 위계 순서를 중시해서 자연환경과 자성 및 명상을 추구하는 같은 점이 있다. 그러나 양국의 서원 공간 설계 이념에도 차이가 있다. 공간기능에서 한국은 제사 공간을 더 중요시하고 중국 사원은 학술 강연 공간을 더 중시한다. 한국의 서원 건물은 공간적 경계선이 환경과 어울리지만 중국의 서원 건물은 공간적 경계가 뚜렷하다. 한국의 서원은 비축선 대칭의 배치를 사용하며 중국의 서원은 중축 대칭의 배치를 사용한다. 한국의 서원 동선은 장소의 자연스러운 계면을 위주로 설계되며 중국의 서원 동선은 종횡이 명확한 선형 방식을 사용한다. 한국의 서원 장식은 재료 자체의 색상과 질감을 사용하고 기하학 도안을 많이 사용하지만 중국의 서원 장식은 인공적인 흔적이 두드러지고 동물무늬와 자연무늬를 많이 사용한다. 한 마디로 한국의 서원 공간설계은 외향성, 유연성을 위주로 한 자연스러운 상태지만 중국의 서원은 예악의 질서와 통일성에 기초한 인공적인 계획이다. (결론) 생태 미학의 관점에서 양국 전통 서원은 자연과 공간, 인간과의 공존 등 3방 면의 관계를 합리적으로 해결하여 설계된 것이고 이 점은 미래의 생태환경 문제를 위해 해결 아이디어를 제공할 것이다. 이 외에 앞으로 문화 공간 설계를 위해 이론적 참고 자료도 제공할 수 있다.
(Background and Purpose) As a common cultural heritage of East Asian Confucian cultural circles, academics are an important base for the development and dissemination of Confucian culture, which originated in China and was then introduced to South Korea. The development of Confucian culture was influenced by the countries’ respective cultures and took on a relatively fixed form. This study sought to summarize the characteristics of academic spatial design through a correlation analysis of history, culture, and space to provide diversified thinking and methods for the design of modern cultural spaces. (Method) Nine academies each in Korea and China were selected as case studies. The South Korean academies specialized in world cultural heritage, but the Chinese academic spaces were based on the complete preservation of documents and existing academic space relics. Among these, the White Deer Cave Academy is a World Cultural Heritage site, and eight academies, including Yuelu Academy, are key protection units in China. This study used a literature review, field investigation, case analysis of space surveys, and comparative analysis. Starting from the traditional cultures and spaces of South Korea and China, it analyzed the historical relationship between academic spaces and the similarities and differences in the characteristics of spatial design in terms of function, boundary and layout, moving line, and decoration, by comparing and analyzing examples of South Korea’s and China's academies. (Results) Traditional academies in Korea and China focus on Confucian culture based on moral concepts in the spatial order by pursuing the relationship between the natural environment and meditation. However, there are differences in the design concepts. In terms of spatial function, South Korea focuses on sacrificial spaces, whereas China focuses on lecture spaces. The spatial boundary of academic architecture in South Korea is integrated with the environment, whereas it has an obvious pattern in China. The South Korean academies were arranged asymmetrically, whereas the Chinese academies were arranged symmetrically along the middle axis. In South Korea, the natural interface of a site is the main design method, whereas China has adopted a linear method. The main body of Korean academic decoration uses the color and texture of the original materials, which mostly consists of geometric patterns, while Chinese academic decoration has prominent artificial marks with animal and natural patterns. Most importantly, Korean academies are natural, dominated by their outward appearance and flexibility in spatial design, whereas Chinese academies use artificial plans based on orderly and unified music. (Conclusions) The design of traditional academies is characterized by the coexistence of nature, space, and human beings alongside ecological aesthetics; hence, the best solution will be one that provides creative ideas for ecological environmental problems as a theoretical reference for future cultural spatial design.