(연구배경 및 목적) 디자인에 대한 의미와 개념적 해석은 많은 연구자들에 의해 사유되고 정의되고 있다. 디자인은 개념이기도 하고 행위이기도 하며 산물이기도 하다는 개념 정의와 같이, 디자인은 의미적, 실행적, 결과적 차원으로 해석할 수 있다. 디자인은 디자인과 디자인을 수행하는 자, 그리고 이를 인식하는 인간 이렇게 3자 관계로 형성된다. 인간은 디자인의 중심에 있다. 디자인은 인간에 대한 근본적 해석을 근간으로 실행되어야 한다. 본 연구는 인간과 디자인과의 관계에 긍정적인 결과를 기대하기 위한 디자인의 실행적 차원의 개념 해석에 주목하였다. 본 연구의 목적은 인간을 이해하기 위한 학문인 인문학을 관점으로 디자인에 대한 실행적 특성을 제시하는 것이다. (연구방법) 본 연구의 범위는 다양한 의미의 층으로 형성된 ‘디자인’에서 실행적 차원의 개념적 특성에 한정한다. 연구의 방법은 첫째, 인문학을 관점으로 하여 디자인에 관하여 고찰하고, 둘째, 고찰 결과를 토대로 인간과 디자인의 상호작용을 함에 있어 주요 지표가 되는 사항을 도출하며, 셋째, 이를 실현 시키는 디자인의 실행적 특성을 제시한다. 마지막으로 사례분석을 통해 제시한 실행적 특성을 검증하고, 인간을 위한 디자인으로써 실행적 특성을 구체화한다. (결과) 최적의 대상실현은 소비자들이 현 사회적 상황과 각 계층이 가지고 있는 한계와 문제점을 발견하기 위한 면밀한 관찰로 이를 해결하기 위한 창의적 사고로 결과물을 도출했다. 대상의 의미구현은 대상에 대한 공감과 더 나은 가치를 부여하여, 대상을 더욱 아름답게 보이게 하고 가치를 높이는 터전이자 길이 된다. 긍정적 가치 창출은 대상을 직관적으로 사용할 수 있도록 하고, 대상과 소비자와의 상호작용에 일차적 경험 이상이 되는 상위 지향적 욕구를 충족시키는 가치 경험을 제공하고 있었다. 상위 지향적 사고에 부응하는 의미형성은 선이라는 긍정적 공통가치의 형성에서 기인한다. (결론) 본 연구를 통해 인문학과 디자인의 횡단적 사고를 향한 유의미한 담론을 생성하였고, 디자인의 의미와 개념을 인간과 디자인의 상호이해를 향한 실행적 차원으로 재구성할 수 있었다. 디자인은 인간의 일상을 이루는 물리적, 비물리적 대상에 시각적 효과를 위한 스타일링과 함께 인간과의 소통을 위한 의미를 담아낸다. 디자인은 소비자에게 긍정적인 경험기억과 의미를 형성하게 하고, 나아가 더 나은 상위 지향적 가치를 찾게 만든다. 따라서, 디자인은 인간을 위한 디자이너의 실천적 의미가 있다. 인간을 위한 디자인을 위해서는 까다롭고 알 수 없는 인간에 대한 이해가 선행되어야 한다. 이에 디자이너는 인간을 이해하고 탐구한 학문인 인문학에 대한 지식은 물론, 다학제적 지식과 융합적 사고 확립이 필요하다.
(Background and Purpose) The meaning and conceptual interpretation of Design have been studied and defined by many researchers. Like the conceptual definition, 'Design is a concept, a designing, and a designed object', Design can be interpreted in three dimensions: semantic, performative, and consequential. Design is formed through a tripartite relationship between the design itself, the designer, and the human who perceives it. Humans are at the center of Design. Design should be based on a fundamental interpretation of humans. So, this study focuses on the conceptual interpretation of design's performative dimension of concerning humans to achieve positive results in their interaction. The purpose of this study is to present the performative characteristics of Design from the perspective of the humanities to better understand humans. (Method) The scope of this study is limited to the conceptual characteristics of the performative dimension in the diverse layers of the term 'Design' that have formed various meanings. The research method first examines Design from the perspective of humanities, secondly derives key indicators in interacting with humans and design based on the results, and thirdly presents the performative characteristics of design that can realize this. Finally, the performative characteristics presented through case analysis are verified, and they are concretized as designs for humans. (Results) The optimal realization of design was achieved through close observation of consumers, discovering their social limitations and problems, and deriving creative solutions to these issues. The embodiment of object's meaning becomes a foundation and path to make it look more beautiful and valuable by giving empathy and endowing it with better values. The positive creation of value provides a value experience that satisfies higher-level aspirational desires beyond primary experiences of interaction between the object and consumer, enabling intuitive use of the object. The formation of meaning that corresponds to higher-level thinking is rooted in the formation of the positive common value of goodness. (Conclusions) Through this study, It has generated a meaningful discourse towards cross-disciplinary thinking between humanities and design, and has been able to reconstruct the meaning and concept of design into an performative dimension towards mutual understanding between humans and design. Design adds meaning to physical and non-physical objects in everyday life and communicates with humans through visual effects. Design creates positive experiences and meanings for consumers, leading to the pursuit of better superior values. Therefore, Design has a practical meaning for humans. In order to design for humans, understanding humans is essential, and designers need interdisciplinary knowledge and convergent thinking, as well as knowledge of the humanities. Additionally, to address human's upward self-realization desires, Design requires the formation of a positive common value that is perceived as a virtue by consumers.