본 논문은 한형모 감독의 초기 영화가 일제 말기 총력전과 해방, 여순사건 그 리고 6.25에서 4.19, 군사쿠데타라는 ‘이행’을 다룬다. 이때 역사적 이행을 영화 적으로 함축하는 영화를 ‘이행의 영화’라고 보고 사건이 초래한 ‘여파’가 영화 내 부에서 어떤 방식으로 드러나는지 본다. 한형모는 전쟁과 전쟁의 여파 그리고 전 쟁이 초래한 생태를 1950년대 지속적으로 영화에서 그려왔으며, 4.19와 5.16이 라는 양 시기에 만든 영화도 이러한 여파들이 전유되는 방식으로 이행의 영화라 고 규정할 수 있다. 이 지점에서 1961년 개봉한 《돼지꿈》은 문화영화적 스타일 의 차용부터 코미디 장르의 활용과 균열 그리고 미국적인 가치에 대한 양립가능 한 모순적 태도를 드러냄으로써, 혁명과 쿠데타 사이에 도착한 한국사회의 이행 과 결과를 보여준다.
《돼지꿈》의 도입 부분에 제시되는 당시 도시(서울)의 상황을 설명하는 내레이 션은 1950년대 후반과 1960년대 초반에 제작된 도시영화에서 빈번히 차용되는 형식이지만, 이 영화는 주택 보급이 절실한 당대적 현상을 보여줌으로써 다른 도 시영화들과 변별점을 갖는다. 특히 도시의 풍경을 계급과 계층적 대립으로 설정 하고 있으며, 서울의 재건 과정에 있어서는 이중적인 성격으로 표현한다. 이 영 화가 제작・상영되던 4.19혁명과 5.16쿠데타 사이를 주목할 필요가 있는데 감독 은 이 혼란함을 ‘아이’의 죽음을 위치시킴으로써 순식간에 휘발되어 버린 혁명이 완전히 상실되지 않고 도시의 ‘수로’(하수구)에 혁명적 에너지가 잠복하는 것으 로 보여주는 것은 의미가 있다. 아이가 죽는 수로 주위에 도시의 ‘잡다한 군중-떼’가 모여 있는 시퀀스는 혁명을 본 자들이 혁명을 미래로 견인하는 동력이 된 다는 것을 암시하고 있기 때문이다.
즉 한형모의 《돼지꿈》은 혁명 이후 도시=국가 재건의 이미지에서 ‘아이’의 자 리를 부재하는 것으로 처리함으로써, 한편으로는 쿠데타의 도의를 정당한 것으 로 구성하고 다른 한편으로는 혁명의 여파를 ‘수로’를 통해서 무의식적으로 기입 함을 의미한다. 도시=국가 건설에 있어서 부정적(음주, 밀수, 사기, 미국 선망)인 것에 대한 유혹과 이를 극복하는 도의적인 것은 현재를 안정화하는 원리로 영화 에서 제시된다. 하지만 이 원리가 승인받기 위해선 아이의 자리가 현재화될 수 있어야만 한다. 따라서 도의적인 것이 현실적인 세계를 장악한다면 아이=혁명은 잠재적인 것으로 연기되고 연장된다고 할 수 있다. 요컨대 《돼지꿈》은 이후 한국 영화사에서 혁명적 에너지가 어떤 방식으로 영화적인 것으로 기입되는지를 보여 주는입구라고할수있을것이다.
In this thesis, how the early films by director Han Hyeong-mo dealt with the transition of the all-out war in the end of Japanese rule, liberation, Yeosun incident, Korean War, the April 19th revolution and the military coup was examined. Here, the movies cinematically implying historic transition were considered ‘the films of transition’, and how the ‘aftermath’ caused by a historical event was pictured in a movie was investigated. Han Hyeong-mo continued to describe the war and the ecology resulting from the war in his movies in the 1950s, and the films produced in the period between the two events of the April 19th revolution and the May 16th military coup can be also defined as ‘the films of transition’ with the ways of the exclusive possession of this aftermath. At this point, 《A Dream of Fortune》 released in 1961 shows the transition of Korean society between the revolution and the coup and its results by borrowing a cultural cinematic style, using and making a crak in the comedy genre, and exposing the contradictory attitude toward American values. The narration explaining about the situation of the city(Seoul) of those days in the introduction part of 《A Dream of Fortune》 was the convention often borrowed in the urban films produced in the late 1950s and in the early 1960s, but, this movie if different from other urban films in that it shows the phenomenon of those times in great need of housing supply. In particular, in the movie, the urban landscape was established as the conflicts among classes and strata, and the process of Seoul’s reconstruction was expressed with two sides of nature. The period between the April 19th revolution and the May 16th military coup when this movie was produced needs to be noticed, and it’s meaningful that the director placed the death of ‘a child’ in the chaos and therefore shows that the immediately disappeared revolution has not been lost completely, and the revolutionary energy is in hiding in the ‘waterways’(drains) of the city. It’s because the sequence where the ‘motley crowd’ of the city gathers around the waterway where the child died suggests that those who have seen a revolution become the power driving the revolution to the future. In other words, in Han Hyeong-mo’s 《A Dream of Fortune》, regarding the image of the reconstruction of a city, that is, a country, after the revolution, the place of ‘the child’ was set as absent, and it means that, on the one hand, it regards the morality of the coup as just, and, on the other hand, the aftermath of the revolution was included unconsciously through the ‘waterway’. As for the construction of a city or a nation, the temptation of what’s negative(drinking, smuggling, fraud, the envy of the USA) and its ethical conquest are suggested in the film as the principle to stabilize the present. Yet, for this principle to become approved, the place of the child should become present. Accordingly, if what’s ethical dominates the real world, the child, that is, the revolution, can be said to be delayed and prolonged as something potential. To sum up, 《A Dream of Fortune》 can be said to be the entrance which shows how revolutionary energy was included cinematically in the following history of Korean movies.