최근 다양한 지역의 공공기관에서 기록활동가 양성 프로그램이 운영되고 있다. 이러한 프로그램의 목적은 민간·시민영역에서 아카이빙 활동을 하는 ‘기록활동가’를 양성하는 것이다.
증평기록관은 주민주도 증평 아카이빙을 실현하기 위해 2019년에 증평 아카이빙 프로젝트 기본계획을 수립하였다. 이 계획은 5년간의 지역의 다양한 주체들이 각각의 관점에서 증평을 아카이빙 하고자 하는 것이 목표이다. 이를 위한 기반 마련의 일환으로 증평기록가 양성 프로그램이 운영되었다. 증평기록가 양성 프로그램은 2020년부터 2023년까지 총 3기수에 걸쳐 운영되었고 이 프로그램을 통해 증평의 기록활동가 24명이 양성되었으며, 이들을 ‘증평기록가’라 한다. 양성된 증평기록가는 자신의 마을과 단체에서 아카이빙 활동을 실천하고 있다.
이 연구에서는 3년간 비교적 장기적으로 운영되고, 교육내용과 교재가 공개되어 있는 증평기록가 양성 프로그램을 사례로 하여 공공기관인 기록관에서 기록활동가를 양성하는 것이 어떤 의미를 갖는지를 논하고자 하였다. 이를 위해 증평기록가 양성 프로그램의 목적, 내용, 방법, 결과를 살펴보고 프로그램 운영을 통해 궁극적으로 도달하고자 하는 목표에 대해서 이야기하고자 하였다.
증평기록가 양성 프로그램은 총 3단계로 구성되고 주요 내용은 아카이빙 방법에 대한 학습이다. 참여자들은 수집·채록·생산 방법을 학습하지만 단순히 아카이빙 방법의 행위 자체만을 학습하는 것은 아니다. 오히려 행위 이전의 단계인 아카이빙 활동 계획의 수립을 강조하고 있다. 그렇기 때문에 프로그램 내에서는 참여자들이 주도적으로 자신들의 관점에서 아카이빙하고자 하는 대상과 주제를 선정하고 적절한 아카이빙 방법을 선택하는 힘을 기르기 위해 ‘생각하기’가 주요하게 진행되었다. ‘생각하기’를 통해 참여자인 주민은 기록활동의 주도성을 획득하고 기록주체로서 주체성을 회복하게 된다. 이 과정에서 참여자인 주민과 프로그램을 운영하는 기록관 및 기록전문가들 간의 관계도 자연스럽게 변화한다. 참여자는 수동적 학습자에서 능동적 실천자로 변화하고, 프로그램 운영 주체들은 지식을 전달하는 교수자, 권위자에서 아카이빙 활동을 지원하고 조력하는 협력자로 변화하여 이후 마을·단체 아카이빙 활동에 영향을 주게 된다. 이러한 관점에서 증평기록가 양성 프로그램은 주민을 기록주체로 회복하고 주체성을 강화하는 것으로써 기록자치의 실현과 연결된다. 증평기록가 양성 프로그램은 주민을 능동적으로 기록활동을 하는 기록주체로 인정하고, 회복하며, 강화하는 과정으로 주민이 기록주체로서 기록자치활동을 할 수 있도록 기반을 만드는 것이다.
Recently, Citizen Archivist Training Programs are being operated by public institutions in various regions. The purpose of this program is to nurture ‘Citizen Archivist’ who engage in archiving activities in the private and civic realms.
The Jeungpyeong Archives established a master plan for the Jeungpyeong Archiving Project in 2019 to realize resident-led Jeungpyeong archiving. The goal of this plan is to archiving Jeungpyeong from various perspectives by various actors in the region for 5 years.. As part of preparing the foundation for this, the Jeungpyeong Archiver Training Program was operated. The Jeungpyeong Archiver Training Program was operated over a total of three seasons from 2020 to 2023, and through this program, 24 Jeungpyeong Citizen Archivists were nurtured, and they are called ‘Jeungpyeong Archiver’. Trained Jeungpyeong Archivers are practicing archiving activities in their villages and groups.
In this study, I tried to discuss what it means to train Citizen Archivist in a public institution, the Archives, taking the case of the Jeungpyeong Archiver Training Program, which is operated for a three years and has educational contents and textbooks open to the public. To this end, the purpose, content, method, and result of the Jeungpyeong Archiver Training Program were reviewed and the ultimate goal to be reached through the program was discussed.
The Jeungpyeong Archiver Training Program consists of a total of three stages, and the main content is learning about archiving methods. Participants learn how to collect, interview and create records, but not just conduct. Rather, it emphasizes the establishment of an archiving activity plan, which is a step before the action. Therefore, in the program, ‘Thinking’ was mainly carried out in order to foster the ability of participants to select the target and topic to be archived from their own point of view and to select an appropriate archiving method. Through this process, residents, who are participants, acquire initiative in recording activities and recover their identity as the subject of recording. In this process, the relationship between participants and archives and archivists naturally changes. Participants change from passive learners to active practitioners, and program operators change from instructors and authorities who deliver knowledge to collaborators who support and assist archiving activities, influencing village and group archiving activities. From this point of view, the Jeungpyeong Archiver Training Program is linked to the realization of record autonomy by restoring residents as subjects of records and strengthening their identity. The Jeungpyeong Archiver Training Program is a process of acknowledging, restoring, and strengthening residents as active recording subjects, and creating a foundation for residents to engage in archival autonomy as recording subjects.