본고는 대학 교양 수업에서의 학문적 토론 경험에 대한 외국인 학부생의 인식을 알아보는 것을 목적으로 한다. 특히 토론 방식의 차이에 따라 학습자들의 인식에 어떠한 차이가 나타나는지를 알아보고자 웹 기반 비동시 토론과 현장 기반 토론의 두 가지 방식의 토론을 실시한 후 학습자들이 작성한 성찰저널을 분석하였다. 그 결과, 인지적인 영역에서는 웹 기반 비동시 토론에 대한 긍정적인 인식이 더 높게 나왔으며, 현장 기반 토론의 경우는 인지적인 측면에서 긍정적인 인식과 부정적인 인식이 비슷한 비율을 나타냈다. 또한 사회적 영역의 경우 웹 기반 비동시 토론은 상호작용의 실제성, 상호작용의 즉각성, 협력적 태도에서 모두 부정적인 인식을 보였는데, 이는 기술의 발달로 토론의 형식이 다양해졌음에도 불구하고 학습자들은 여전히 전통적인 방식의 면대면 동시 토론, 즉 현장 기반 토론에서의 상호작용이 토론의 전형이라고 여기고 있음을 알 수 있다. 한편, 정의적인 측면에서는 웹 기반 비동시 토론에 대한 긍정적인 인식이 보다 두드러지게 나타나는 것을 알 수 있는데, 이는 웹 기반 비동시 토론에서는 즉각적인 정보 교환이 이루어지지 않으므로 인지적 부담이 약화된 것에서 기인한 양상이라고 이해할 수 있을 것이다.
이러한 연구 결과에 따라 본고에서는 외국인 학부생을 대상으로 한 학문적 토론 수업을 설계할 때, 학습자들의 인지적인 부담과 정의적인 부담을 낮추기 위해 웹 기반 비동시 토론을 통한 토론의 경험이 선행되는 것이 바람직하다고 본다. 특히 웹 기반 비동시 토론은 학습자가 토론의 핵심인 논증 과정에 보다 집중하여 자신의 주장과 근거를 논리적으로 구성해 나가는 경험을 할 수 있도록 하는 데 유용한 방식으로 보인다. 그러나 토론의 본질은 면대면 상황에서 언어적·비언어적 상호작용에 기반한 구어 기반 활동이다. 따라서 외국인 학부생 대상 토론 교육의 목표나 방향성에 따라 논제에 대한 주장과 근거를 논리적으로 구성해 나가는 것에 방점을 두었을 때는 웹 기반 비동시 토론을, 구어를 통한 실제 토론 활동에 방점을 두었을 때는 현장 기반 토론 형식으로 활용할 것을 제안하였다.
This study aims to find out the perception of foreign undergraduates about their academic debate experience in university liberal arts classes. In particular, to find out how foreign undergraduates' perceptions differ according to differences in debate methods, two types of debates were conducted: web-based asynchronous debate and field-based debate, and then the reflection journals written by learners were analyzed to find out the differences in perception. As a result, positive perceptions of web-based asynchronous debates were higher in the cognitive domain, and in the case of field-based debates, positive perceptions and negative perceptions showed similar ratios in terms of cognition. Also, in the social sphere, web-based non-simultaneous debate showed negative perceptions of foreign undergraduates in terms of interaction reality, interaction immediacy, and cooperative attitude, indicating that despite the diversification of debate due to technological advances, learners still consider the traditional face-to-face debate, that is, interaction in field-based debate. In addition, in terms of definition, positive perceptions of web-based asynchronous debates are more pronounced, which can be understood to be attributed to the weakening of the cognitive burden because information exchange does not take place immediately.
Through these findings, this study believes that when designing academic debate classes for foreign undergraduates, it is desirable to experience debate through web-based asynchronous debate to lower the cognitive and affective burden of learners. In particular, in the case of web-based non-simultaneous debate, it can be seen that it is most important for learners to focus more on the argumentation process, which is the core of the debate, to logically construct their arguments and grounds. However, it is clear that the essence of debate is, above all, spoken debate activities based on verbal and nonverbal interactions in face-to-face situations. Therefore, according to the goal of debate for foreign undergraduates it was proposed to use web-based non-simultaneous discussion when focusing on logically organizing arguments, and field-based discussion when focusing on actual discussion activities through spoken language.