메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김예지 (이화여자대학교) 민대기 (이화여자대학교)
저널정보
한국경영과학회 경영과학 經營科學 第40卷 第4號
발행연도
2023.12
수록면
55 - 65 (11page)
DOI
10.7737/KMSR.2023.40.4.055

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
There are several technical obstacles to Electric Vehicles (EVs) adoption such as limited battery capacity, long charging time and low accessibility to EV charging stations. We extend the conventional EVRP (Electric Vehicle Routing Problem) by including charging station visits in the routing decisions. Unlike the literature, the proposed model particularly decides which charging station to visit based on the information of charging station complexity, which is specified by arrival and service rates at each charging stations. We formulated the routing optimization problem as an MDP (Markov Decision Problem) model and used a deep reinforcement learning approach (i.e., DQN; Deep Q-Network) to optimize the route including charging station visits. Numerical analysis shows that the proposed model outperforms two other benchmarks such as nearest station choice and random choice in terms of the total travel time. Moreover, we show that the charging station complexity and the resulting waiting time have significant impact on the performance.

목차

Abstract
1. 서론
2. 문제정의 및 해법
3. 수치 실험
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-089216253