이 연구는 어머니와 자녀 간의 의사소통 행위와 어머니의 감정지도에 대한 자녀의 지각 그리고 자녀 자신의 감정조절능력에 대한 지각 간의 관계를 연구했다. 3개의 대학교에서 편이표본 수집방식을 통해 329명의 신입생을 모집한 후 질문지를 사용하여 데이터를 수집했고 상관관계와 위계적 다중 회귀분석을 사용하여 총 6개의 가설을 검증했다. 연구결과 어머니와 자녀와의 의사소통 횟수와 양, 문제해결을 위한 어머니와 자녀 간의 의사소통행위, 그리고 자녀에게 사용하는 어머니의 평서(설명)형 언어표현은 어머니의 감정지도에 대한 자녀의 지각과 긍정적인 상관관계가 있었다. 그러나 기존 연구결과와 달리 어머니의 감정지도에 대한 자녀의 지각과 자녀 자신의 감정조절능력에 대한 지각과는 유의미한 상관관계가 없었다.
This study was to investigate relationships among mother-child communication practices, children’s perceptions of their mother’s emotion coaching, and those of development of children’s emotion regulation capacity. After recruiting 329 college freshmen from three universities by convenient sampling, paper and pencil questionnaires were used to collect data. Six hypotheses established were tested with correlations and a multiple hierarchial analysis. The results showed that the frequency and amount of mother-child communication practice, problem-solving of mother-child communication practice, and descriptive mode of maternal linguistic expression had statistically significant relationships with children’s perceptions of mother’s emotion coaching. Contrary to results of the previous research, children’s perceptions of mother’s emotion coaching were not associated with children’s perceptions of their emotion regulation capacity.