본 논문은 도시브랜드를 CBBE의 틀로 적용하기 위한 측정척도 개발을 위한 탐색적 연구이다. 본 연구에서는 CBBE에 의거해서 도시브랜드의 성과, 심상, 판단, 감정 그리고 공명이라는 차원의 측정척도를 구성하여 탐색적 요인분석에 의해서 측정척도의 구성체를 구성하였다. 이 분석 내용을 바탕으로 측정의 구성요소들 간의 관계를 설정하고 그들 간 회귀분석을 분석한 결과 브랜드 개발의 단계 내의 구성요소들 간에 긍정적인 영향력이 통계적으로 검증되었으며 브랜드 개발 단계 간에도 긍정적인 영향력이 검증되었다.
This study is designed to construct the measurement scale of city CBBE(Customer Based Brand Equity). By applying CBBE in City Brand evaluation, City brand performance, City brand imagery, City brand judgement, City brand feeling and City brand resonance are constructed and Exploratory Factor Analysis is conducted to find structure of City CBBE measurement scale. By this result newly constructed factors of City CBBE‘s constructs are deploying correlation analysis. The regression analysis among City CBBE constructs are statistically significant. The meaning stage of City CBBE has positive impact on the response stage, and the response stage has also positive impact on the relation stage are correlated.