본 연구는 학생의 신체적, 정신적, 사회적 건강증진을 위해 정주여건을 고려한 환경조성의 방안을 도출하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 총 8인의 전문가를 선정하고, 예비 질문을 구성하여 총 2회에 걸친 FGI를 진행하였다. 수집된 모든 음성자료는 텍스트화하였으며, 귀납적 범주분석을 통해 범주화를 진행하였다. 그 결과 정주여건은 대도시형, 중도시형, 농어촌형의 세 가지로 분류되었고, 환경조성 방안은 다음과 같다. 첫째, 대도시형에서는 AI와 블록체인을 활용한 미래형 체육시설 조성, 메타버스를 활용한 스포츠교육, 기술집약적 스마트 실내체육실 구축이 도출되었다. 둘째, 중도시형에서는 폐교를 활용한 거점별 스포츠센터 조성, 건강/영양/신체활동 연계 건강센터 조성이 도출되었다. 셋째, 농어촌형에서는 놀이중심 체육시설 버스 운영, 건강체력평가 버스 운영이 도출되었다. 이러한 방안이 운영되기 위해서는 거점체육관제도와 Block Time 제도, 학생들이 찾아가는 교육 서비스 제공, 서비스 전달체계 개편 등이 필요할 것으로 판단된다.
The purpose of this study is to derive strategies for creating a supportive environment considering settlement conditions, aiming at promoting students" physical, mental, and social well-being. To achieve this, a total of 8 experts were selected, and preliminary questions were formulated to conduct two rounds of Focus Group Interviews (FGI). All collected audio data were transcribed into text, and thematic analysis was conducted through inductive categorization. As a result, settlement conditions were classified into three categories: metropolitan, semi-urban, and rural. The strategies for creating a supportive environment are as follows. Firstly, for metropolitan areas, futuristic sports facilities utilizing AI and blockchain, sports education through metaverse, and the establishment of technologically advanced smart indoor gyms were derived. Secondly, for semi-urban areas, repurposing closed schools into centralized sports centers and establishing integrated health centers linking health, nutrition, and physical activities were derived. Thirdly, for rural areas, the provision of mobile play-centered sports facilities through buses and the operation of health and fitness assessment buses were derived. To implement these measures, it will be necessary to establish hub sports facility systems, adopt Block Time systems, provide educational services that students can access, and reform service delivery systems.