1인가구의 증가는 전 세계적 추세다. 특히 한국은 전국 일반가구 대비 1인가구 비율이 2005년 20.0%에서 2015년 27.2%, 2020년 31.7%, 2022년 34.5%로 단기간에 빠른 증가세를 보였다. 전통적인 핵가족 체제에서 1인가구와 같은 개인화된 가족으로의 전환은 1인가구가 개인이 전통적 가족관계의 억압으로부터 벗어난 긍정적인 대안 가구 형태인지, 급변하는 사회구조 및 문화로 인해 야기된 고립과 같은 부정적 상태인지와 관련해 논쟁점을 촉발했다. 하지만 이들은 상반된 주장을 하는 것 같지만 단면적 상태에만 치중해 1인가구 전환을 추동하는 정치경제적 구조를 놓치게 되고, 이러한 힘이 개인의 미시적 품행 구조와 어떤 길항 관계를 갖는지 설명하지 못한다. 이 연구는 이러한 한계를 토대로 신자유주의 통치성이라는 이론에 입각해 21명의 1인가구의 생산-재생산 메커니즘을 파악하기 위해 노동, 관계, 가족 영역에서 나타나는 이들의 경험을 분석했다. 구체적인 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 노동 영역에서 나타나는 신자유주의 통치성으로 1인가구 참여자들이 끊임없이 일을 해야 한다는 압박감을 유비쿼터스화했으며, 이러한 경험을 통해 스스로 계속 성장해야 한다는 의무감을 내면화하고 있었다. 하지만 성장에 몰두하는 주체성 이면에는 실패에 대한 불안감을 저변에 깔고 있었다. 둘째, 인간관계 영역에서 나타나는 신자유주의 통치성으로 1인가구 참여자들은 지나치게 성장에 몰두함으로써 현실에서의 관계 맺기를 의도적으로 차단하고 있었다. 또한 이들은 적당한 거리를 유지한 채 사람을 관망하며, 맞춤형 관계 맺기를 시도하지만 정서적 허기를 느끼고 있었다. 마지막으로 가족 영역에서 나타나는 신자유주의 통치성으로 1인가구 참여자들은 가족 형성을 하는 데 있어 부담감을 느끼지만 동시에 역설적으로 맞춤형 가족 맺기를 갈망하고 있었다. 하지만 이러한 양면적인 감정 안에서 외로움을 해결할 확실한 대안이 없기에 원가정을 통해 외로움을 해소하거나 가족 형성을 해야 한다는 막연함을 느끼고 있었다. 이 연구는 1인가구들이 명백하게 보이는 자아 성장에는 자신을 아낌없이 투입하지만 그들에게 또 다른 삶의 근원으로 작동할 수 있는 관계의 영역을 잃어버리고 있어 한국 사회가 올더스 헉슬리의 『멋진 신세계』처럼 변모하고 있다고 현재의 상황을 해석한다. 따라서 진정한 인간관계를 맺을 수 있는 정치경제 구조를 구축하기 위한 공공 담론 형성과 제도적 실험의 모색이 필요하다고 제언한다.
The number of single-person households has expanded globally. In particular, South Korea has witnessed a dramatic rise in the percentage of single-person households among all households since 2000, with figures increasing from 20.0% in 2005 to 27.2% in 2015, 31.7% in 2020 and further to 34.5%. Researchers have sparked various debates on the shift from the traditional nuclear family system to an individualized family. The main point of contention is whether individual choose to live alone as positive alternative household or whether the single-person household is a negative result of social isolation or inequality. Although they seem to be making confliciting claims, researchers miss the political economy structure and are unable to explain why individuals act according to the neoliberal order by focusing only on fragmentary side. Based on these limitations, this study analyzed the interviews of 21 single-person households in the field of labor, human relations, and family by theory of neoliberal governmentality. The results are as follows. First, in the neoliberal govermentality that appears in the field of labor, single-person households perceived ubiquitous pressure to work constantly, and they were internalizing a sense of responsibility to grow oneself. However, behind the subjectification of being immersed in self-growth, anxiety about failure was laid. Second, in the neoliberal governmentality that appears in the field of human relations, participants were too immersed in self-growth, blocking relationships in the real life, sitting on the fence while just watching people, and attempting to establish optimized relationship but feeling emotional emptiness. Finally, in the neoliberal governmentality that appears in the field of family, they felt the burden of family formation, and paradoxically have a desire to establish an optimized family at the same time. However, because there were no clear alternatives to solve loneliness within this ambivalence, they just managed loneliness through family of origin and felt vagueness and loneliness about unmanageable family building. This study interprets the current situation that single-person households are vigorously investing themselves in self-growth, but losing the realm of relationships that can serve as another source of life for them, transforming Korean society like Aldous Huxley’s “Brave New World.” Therefore, the research suggests that public discourse and institutional experiments are needed to form a political economic structure that can establish authentic relationships.