본 연구는 실증분석을 통하여 주의회복이론의 회복환경지각 요인이 웰니스관광 태도와 만족도 사이에서 어떠한 역할을 하고 있는지 확인하고 이를 통하여 웰니스관광에 대한 이해의 폭을 넓히는 것을 목적으로 한다. 이에 웰니스관광에 대한 태도와 만족도, 그리고 회복환경지각 요인인 일탈성, 매력성, 적합성, 이해용이성을 구성 요인으로 하여 실증분석을 위한 연구모형을 설정하였다. 그리고 제주도에서 웰니스관광을 경험한 적이 있는 20세 이상의 관광객 428명에 대하여 수집한 표본데이터를 대상으로 통계학적 분석 방법을 활용한 실증분석을 실시하였다. 실증 분석 결과, 웰니스관광에 대한 태도는 회복환경지각 요인인 일탈성, 매력성, 적합성, 이해용이성 모두에 영향을 주고 있으며, 일탈성, 매력성, 적합성은 웰니스관광 만족도에 유의한 영향을 미치고 있는 것으로 확인되었다. 또한 매개효과 검증을 통하여 일탈성, 매력성, 이해용이성이 웰니스관광에 대한 태도가 만족도에 영향을 주는 과정에서 매개 역할을 하고 있음을 확인하였다. 이러한 연구 결과를 활용하여 웰니스 관광지를 일상에서의 일탈과 공간적 매력, 그리고 관광객의 성향을 고려한 공간으로 개발하고 관리할 필요가 있다. 또한 이러한 회복환경 요소에 대한 고려는 웰니스 관광지의 정체성을 명확히 하고, 웰니스 관광지를 웰니스 관광객이 원하는 회복에 대한 욕구를 충족시켜주는 공간으로 만들어 줄 것이다.
The purpose of this study is to confirm, through empirical analysis, what role the perceived restorative environment factors of the attention restoration theory play in the relationship between attitude and satisfaction with wellness tourism and thereby expand the understanding of wellness tourism. Accordingly, a research model for empirical analysis was set up using attitude and satisfaction toward wellness tourism and the perceived restorative environment factors such as being away, fascination, compatibility, legibility as constituent factors. Additionally, an empirical analysis was conducted using statistical analysis methods on sample data collected from 428 tourists aged 20 or older who had visited Jeju Island and experienced wellness tourism. As a result of the empirical analysis, the attitude toward wellness tourism affects all of the perceived restorative environment factors such as being away, fascination, compatibility, legibility. And being away, fascination, compatibility have a significant impact on satisfaction with wellness tourism. In addition, through verification of the mediation effect, it was confirmed that being away, fascination, compatibility play a mediating role in the process in which attitudes toward wellness tourism affect satisfaction. Using these research results, it is necessary to develop and manage wellness tourism destinations as spaces that take into account deviations from daily life, spatial appeal, and tourists" tendencies. In addition, consideration of these perceived restorative environment factors will clarify the identity of the wellness tourist destination and make the wellness tourist destination a space that satisfies the desire for recovery desired by wellness tourists.