목적: 본 연구는 국내 무용공연에서 접근성 공연을 기발표한 작품들의 사례를 바탕으로 향후 접근성 공연을 기획, 제작하는 창작자들에게 기초 자료를 제공함에 의의가 있다. 방법: 본 연구는 국내, 2021년부터 2023년에 기발표된 무용 공연예술 접근성 공연의 사례, 웹사이트, 발간물, 문헌 연구, 보도 자료 등을 기반으로 하며 논의를 위해 아르코·대학로 예술극장이 제작 지원한 작품들의 기사와 인터뷰 자료 및 창작자의 개별 인터뷰를 통해 입증하고자 한다. 결과: 첫째, 2022년 공연된 시나브로 가슴에 작품<구조의 구조>는 청인, 농인을 대상으로 우퍼 조끼 및 개방형 음성해설, 2022년 공연된 99 아트컴퍼니 작품<침묵>은 공연 접근성과 공연장 접근성으로 구분하여 음성해설, 2023년 공연된 모므로 움직임 연구소 작품<빨래방:쌉소리>는 공연정보 제공을 위한 음성해설 및 촉각의 감각으로 경험하도록 촉각 카드, 입체촉지도, 터치 투어를 제공하였다. 둘째, 국내에 이루어지는 무용공연의 접근성 공연은 다른 장르에 비해 사례 및 네트워크가 부족한 실정이므로 사전제작의 체계적인 계획이 필요로 한다. 셋째, 여유 있는 협업 작업으로 세심하게 작업해야 한다. 극장의 환경에 따라 수정이 이루어지기도 하고, 예기치 못하는 상황들에 안무가 수정되기 때문에 리허설마다 피드백을 수렴하여 수정이 가능한 시간적 여유가 필요하다. 넷째, 접근성 공연을 제작, 기획하는 창작자들의 사고 전환이 필요하다. 접근성 공연은 장애인을 대상으로 제공한다는 인식에 앞서 누구나 향유할 수 있는 문화예술의 다양한 측면의 창작 작업을 지향해야 한다. 결론: 장애, 비장애 구분 없이 모든 사람을 위한 접근 가능성으로 공연을 제작하여 관객에게 열린 예술 작품을 제공하고 예술 체험이 가능하도록 해야 한다. 이를 통해 관객과 경계 없는 소통을 시도하는 접근성 공연의 본질을 탐색하는 창작과정이 중요하다.
Purpose: This study aims to provide unconditional data to creators planning and producing accessible performances in the field of domestic dance performances, based on case studies of works presented as accessible performances in domestic dance performance art. Methods: This study is based on case studies of accessible performances in the field of domestic dance performance art, presented from 2021 to 2023. Data sources include websites publications literature reviews, and media coverage. Additionally to validate discussions articles and interview materials of works supported by production assistance from the ARKO and Daehak-ro Arts Theaters will be utilized along with individual interviews with creators. Results: Firstly, the performance ‘Structure of Structure’ presented in 2022 by the Sinabro Theater, catered to both hearing and deaf audiences through the provision of vibrating vests and open audio descriptions. Similarly, the 2022 performance ‘Silence’ by the 99 Art Company differentiated accessibility between performance accessibility and venue accessibility, offering audio descriptions. The performance ‘Laundry Room:Nonsense’ by the Momuro Movement Lab in 2023 provided sensory experiences through audio descriptions for performance information and tactile cards, three-dimensional tactile maps, and touch tours. Secondly, accessibility performances in domestic dance performances are lacking in case studies and networks compared to other genres indicating the necessity for systematic pre-production planning. Thirdly, meticulous work with ample collaboration time is essential. Given the variability inherent in theatrical environments choreography adjustments may be necessary compounded by unforeseen circumstances. Thus, there is a critical need for temporal flexibility to incorporate feedback at each rehearsal and allow for feasible modifications. Lastly, there needs to be a shift in the mindset of creators involved in producing and planning accessible performances. Prior to perceiving accessible performances solely as catering to individuals with disabilities, it is imperative to aspire towards diverse creative endeavors in cultural arts that are accessible to everyone. Conclusion: It is imperative to produce performances with accessibility for all individuals, regardless of disabilities, aiming to provide inclusive artistic works to the audience and enable artistic experiences. Through this approach, it is essential to explore the essence of accessible performances, attempting communication without boundaries with the audience.