본 연구의 목적은 간호대학생의 긍정심리자본, 회복탄력성이 학업소진에 미치는 영향을 확인하기 위해 시도되었다. 연구대상자는 J도에 소재하는 1개 대학과 G시의 1개 대학 간호학과 학생 173명을 대상으로 하였고, 자료수집은 2023년 10월 11일부터 2023년 11월 2일까지 실시하였다. 자료분석은 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 빈도분석, 평균과 표준편차, 독립표본 T검정 및 일원배치 분산분석을 실시하였고, Scheffé’s test로 사후분석하였다. 변수들간의 상관관계는 Pearson"s 상관분석을 통하여 관련성을 파악하였고, 학업소진에 영향을 미치는 요인은 다중회귀분석을 실시하였다. 연구결과, 학업소진은 긍정심리자본(r=- .18, p= .01)과 회복탄력성(r=- .64, p< .01)에서 통계적으로 유의한 부적 상관관계가 있었고, 다중회귀분석 결과 회귀모형은 유의한 것으로 나타났다(F=31.78, p< .01). 간호대학생의 학업소진의 평균 점수는 5점 만점에 2.76점이었으며, 학업소진에 미치는 영향요인으로 긍정심리자본과 회복탄력성으로 설명력은 41.7%로 나타났다. 따라서 간호대학생의 학업소진을 낮추기 위해서는 긍정심리자본과 회복탄력성을 향상시킬 수 있는 전략을 마련하는 것이 필요하다.
The purpose of this study was to investigate the impact of nursing college students" positive psychological capital and resilience on academic burnout. The study targeted 173 nursing students from one universities in J province and one university in G city. Data collection was conducted from October 11, 2023, to November 2, 2023. Data analysis utilized SPSS 25.0, including frequency analysis, mean and standard deviation calculations, independent t-tests, one-way analysis of variance (ANOVA), and post-hoc analysis using Scheffé"s test. The correlation between variables was examined through Pearson"s correlation analysis, and factors influencing academic burnout were analyzed using multiple regression analysis. The results revealed statistically significant negative correlations between academic burnout and positive psychological capital (r=- .18, p= .01) as well as resilience (r=- .64, p< .01). Mean score of academic burnout among nursing students was 2.76 out of 5 point. The factors of positive psychological capital (β=- .16, p= .02), resilience (β=- .71, p= .02) were impact on the academic burnout level of nursing students. The total explanatory power accounted for 41.7%. Therefore, in order to reduce academic burnout in nursing students, it is necessary to develop strategies to improve positive psychological capital and resilience.