본 연구는 한국사회에 거주하는 이주민의 사회통합을 위한 다문화 정책 및 서비스의 변화 방향성을 모색하는데 구체적 근거를 제공하고자 하였다. 이를 위해 C시의 다문화가족을 포함한 이주민 대상 서비스 제공 기관인 가족센터를 사례연구하였다. 가족센터 서비스이용자와 실무자를 면접함으로써, 기관의 다문화 정책 및 서비스에 대해 평가하고 당사자의 욕구를 살펴보았다. 가족센터 사업 참여 전 상황에 대해 연구참여자들은 막막함, 고립감과 외로옴, 배움의 욕구와 갈증, 행복한 가정에 대한 소망을 이야기 하였다. 이들은 가족센터에서 정보제공 및 상담, 교육, 생활지원, 문화체험과 여가활동과 관련된 서비스를 받았고, 가족센터를 통해 배움, 쉼, 만남, 자신감을 찾음, 돕는 자로 전환, 행복한 가족을 만들어 감이라는 성과를 경험하게 되었다고 하였다. 한편 실무자들은 이러한 변화의 동인에 대해 실무자들의 잘 듣고 설명해 주기, 관계를 통한 소통, 중간 역할에 초점두기, 이용자의 욕구와 강점 활용하기, 자율성 확보하기라고 이야기 하였다.
This study aims to provide concrete evidence to explore the direction of change in multicultural policies and services for the social integration of migrants in Korean society. To this end, by interviewing service users and practitioners of A Family Centre, we evaluated the A Family Center’s multicultural policies and services and explored their needs. The research participants described their situation before joining the Family Centre, including their confusion, isolation and loneliness, need and thirst for learning, and desire for a happy family. They received services related to information and counselling, education, living support, cultural experiences and leisure activities at the Family Centre, and experienced the outcomes of learning, resting, meeting, gaining confidence, becoming a helper, and creating a happy family through the Family Center. On the other hand, practitioners said that the drivers of this change were listening and explaining, communicating through relationships, focusing on intermediary roles, using users’ needs and strengths, and gaining autonomy.