이 논문은 초고령사회에 즈음한 최근의 결혼, 출산, 가정, 노인, 다문화, 양성갈등 등과 관련하여 사람들의 인식을 살펴보고 ‘저출산 고령화 이후 지속 가능한 사회를 위한 차별 해소 교육’의 개념틀을 통해 도덕 교과서의 내용이 어떻게 변화해야 하는지 제안하고 있다. 즉, 도덕 교과서는 저출산 고령화에 대비하는 중요 교과가 도덕 교과라는 것을 강조해야 한다는 것, 저출산 고령화 관련 사람들의 실제적 인식을 반영해야 한다는 것, 출산과 육아와 관련된 휴직과 복직의 어려움 등을 다루어야 한다는 것, ‘비친족 가구’의 내용을 포함해야 한다는 것, 다문화 사람들을 나의 이웃이자 동료로 받아들이는 내용이 강조되어야 한다는 것, 청년 차별, 성차별, 학력 차별, 가정 차별, 노인 차별, 다문화 차별 등을 저출산 고령화 관련 중요 문제로 언급해야 한다는 것, ‘저출산 초고령에 대한 인식’ → ‘원인에 내재한 차별 파악’ → ‘차별 해소를 위한 방법 탐색’의 구조를 도덕 교과서 내용에 도입해야 한다는 것을 제안하고 있다.
This paper examines the recent perceptions of the public regarding marriage, childbirth, family, elderly, multiculturalism, gender conflicts, etc., around the time of the super-aged society. And this paper proposes how the content of Moral textbooks should change through the conceptual framework of “Discrimination Resolution Education for Sustainable Society after Low Birth Rate and Aging”. Through this framework, it specifically argues that Moral textbooks should acknowledge the importance of Moral education as a crucial subject for preparing for low birth rates and aging, reflect the actual perceptions of people related to low birth rates and aging, address difficulties in childbirth, childcare, and related issues of taking leave and returning to work, include content on "non-kin households", emphasize content accepting multicultural individuals as neighbors and colleagues, mention discrimination against youth, gender, education, family, elderly, and multiculturalism as important issues related to low birth rates and aging, and propose introducing a structure of “Awareness of low birth rates and super-aging” → “Identification of inherent discrimination causes” → “Exploration of methods for discrimination resolution” into the content of Moral textbooks.