우리나라 전통시장은 추억과 삶이 녹아있는 곳으로 이용자에게 있어서 어린 시절에 대한 향수와 함께 우리 문화와 전통을 직접적으로 체험할 수 있는 공간이다. 최근 대형 유통업체의 등장으로 지역사회의 대표 공간인 전통시장이 쇠퇴하는 현상이 발생하면서 이에 따른 지역의 정체성 회복과 전통시장의 환경개선을 위한 사회적인 관심이 집중되고 있다. 특히 전통시장을 방문하는 이용시민과 시장을 운영하는 상인들에게 사회적 책임감을 인식하게 하는 상황에 까지 이르고 있다. 본 연구는 우리나라 6대 역사문화도시를 중심으로 전통시장의 활성화, 특히 시장 환경에 대한 실질적인 개선을 위해 적용할 수 있는 제안 지침을 마련하기 위하여, 도시의 발전과 전통시장의 의미, 정부 및 지자체의 지원정책과 환경개선사업의 추진 현황, 그리고 선도된 전통시장 환경디자인 사례를 확인하고, 전통시장의 활성화에 대한 제 이론을 고찰하였으며, 6대 역사문화도시 전통시장의 사용자 인식 경향과 개선점에 대하여 다각적인 방법으로 조사·분석하였다. 전통시장의 ‘이용자 특성 평가’ 결과는 전체적으로 장소성(3.57)과 지역성(3.45), 전통성(3.43)과 대체성(3.39) 측면에서 높게 평가되고 있었으며, 편리성(3.28), 집단성(3.12)에 있어서 낮게 그리고 쾌적성(3.04)에서 특히 낮은 평가를 보이고 있어 개선이 요구된다는 것을 확인할 수 있었다. 또한 전통시장의 ‘향후 전망에 관한 인식평가’ 결과는 통인시장(2.94)이 가장 높게 나타났고, 이어서 지동시장(2.92), 육거리시장(2.54)순으로 긍정적인 평가를 받았으며, 중앙시장(2.42), 성동시장(2.43)은 낮게 그리고 남부시장(2.16)은 특히 낮은 평가를 받으며 전통시장 전망에 대한 부정적인 평가가 이루어졌다. ‘활성화 요소 평가’ 결과는 편의시설의 확충(39.67%)이 가장 높게 평가되고 있었으며, 이어서 시설의 현대화(25.67%), 각종 이벤트(24.33%)순으로 나타났다. 의미적인 해석이 필요한 부분으로는 각 시장별 이용자와 상인의 인식 평가 결과의 차이를 확인할 수 있었다. 상인은 전통시장의 편리성, 쾌적성 면에서 개선의 욕구를, 이용자는 전통시장의 장소성, 대체성 그리고 지역성 면에서 개선을 필요로 했다. 향후 이용자와 상인의 요구사항과 그에 맞는 대처를 위한 섬세한 개선이 요구되는 부분이다.
Historically, Korean traditional markets reflect people``s reminiscences and life, so visitors can directly experience Korean traditional cultures and be engrossed in nostalgic thought of their youth. However, as large retailers are recently taking the traditional market``s place, the traditional markets which used to be representative place of local society are getting declined. Thus, social concerns start to focus on restoring traditional markets`` identity and improving market environment. Moreover, people rise that all traditional market visitors and merchants also need to have a sense of social responsibility regarding this issue. In order to draw up guidelines for revitalizing traditional markets located in 6 historical and cultural cities, and suggestion which actually can be applied to substantive improvement of environmental design, this study looks into development of cities and meaning of traditional markets, current state of supporting policies and environment improvement, and examples of role-model traditional market``s environmental design. Based on these investigations, the study also considers and analyzes how to revitalize the 6 traditional markets located in historical and cultural cities and improve visitors`` awareness of the traditional markets in various aspects. The result of ``visitor trait evaluation`` of the traditional markets shows that location(3.57), regionality(3.45), traditionality(3.43), substitutability(3.39) are estimated high whereas convenience(3.28), sociality(3.12) are estimated low and especially, comfortability(3.04) is estimated very low so that we could see environmental improvement is required. Also, the result of ``evaluation regarding awareness of prospect of future`` of the traditional markets shows that Tongin market(2.94) is evaluated as the highest followed by Jidong market(2.92), Yukgeori market(2.54) whereas Jungang market(2.42), Seongdong market(2.43) and Nambu market(2.16) are evaluated low which means that visitors evaluated negatively against these markets. The result of ``factors of revitalization evaluation`` shows that expansion of amenities(39.67%) is evaluated as the highest followed by modernization(25.67%), various events(24.33%). The case which requires meaningful interpretation could be verified by the difference of the results of awareness evaluation conducted by the visitors and market merchants of each traditional markets. The market merchants require improvements in terms of convenience and comfortability and visitors require improvements in terms of location, substitutability, and regionality. According to the research, we verified that improved traditional markets should satisfy both market merchants and visitors and the improvement should be more specific in order to meet both visitors and merchants`` expectations in future.