본 연구의 목적은 연령에 따라 성장 부위와 속도가 다르고 2차 성징으로 인해 급격한 체형변화를 겪게되는 학령기 여아의 체간부 치수와 형태변화를 파악하여 의류제품 설계에 반영되도록 기초자료를 제공하는 것이다. 이를 위해 본 연구의 방법으로 제6차 한국인 인체치수조사의 3D 형상자료 중 7~13세 학령기 여아 619명의 체간부 측정데이터를 사용하였으며, 64개 측정항목(높이항목 11개, 너비항목 9개, 두께항목 8개, 둘레항목 8개, 길이항목 15개, 기타항목 4개, 계산항목은 드롭치 5개, 편평률 4개)을 분석하여 체형을 분류하고, 유형별 특징을 비교·분석하였다. 자료의 분석방법은 SPSS WIN 22.0 프로그램을 이용하여 학령기별 신체치수 및 체형변화를 파악하기 위해 분산분석을 실시하였고, 요인분석과 군집분석을 통해 체형을 분석하였으며 교차분석을 실시하여 학령기별 체형유형의 분포도를 확인하였다. 요인을 분석한 결과로 총 4개의 요인이 추출되었으며 요인1은 ‘체간부 수평크기’, 요인2는 ‘체간부 수직크기 및 굴곡정도’, 요인3은 ‘어깨각도’, 요인4는 ‘가슴과 허리부위의 너비·두께 비율’요인이다. 추출된 4 개 요인을 독립변수로 군집분석하여 학령기별 체간부 체형을 유형화한 결과 총 4개의 유형으로 분류되었다. 유형1은 ‘체간부 수직·수평크기가 보통 체형’, 유형2는 ‘체간부가 굵고 통통한 체형’, 유형3은 ‘키가 작고 밋밋한 체형’, 유형4는 ‘키가 크고 볼륨 있는 체형’이고, 유형1(35.5%), 유형3(28.1%), 유형4(23.4%), 유형2(12.9%)의 순으로 높게 분포되었다. 유형1과 유형2는 학령중기에서 가장 높게 나타났고, 유형3은 학령전기, 유형4는 학령후기에 가장 많이 분포하였다. 본 연구에서 학령기별 체간부 체형 유형화를 통해 얻은 결과는 성장발달에 따라 상반신 부위별 치수와 형태변화에 차이가 나타나는 학령기 여아의 체형특성을 반영한 의류제품 생산에 유용한 정보로 활용될 수 있을 것이다.
This study is to provide basic information about the changes in the torso measurements and shapes of elementary school girls in accordance with their growth stage. This is delivered by verifying changes in their torso measurements based on relevant measurements of 3D scan data from the 6th Korean Human Body Measurement Investigation. This study will identify physical characteristics of the school girls, and this can be applied towards developing clothing patterns that are suitable and more comfortable for each development stage. The study used relevant measurements from 3D upper body scan data of 619 school girls aged between 7 and 13, and the data was grouped by age, 7~9, 10~11 and 12~13. They were respectively named early-, mid-, and late-school age. The data analysis consists of 7 categories, including; height (11), width (9), depth (8), circumference (8), length (15), others (4) and calculations (9), and statistically analyzed through SPSS WIN 22.0. to identify the variations between the school ages. The analysis of the changes in the torso measurements of the girls from each school age indicates that there are meaningful differences in all the measurements of the items. Factor analysis identified 4 factors with eigenvalues greater than 1.00 and explained 86.34% of the total variance; Factor 1, measurements across torso; Factor 2, measurements determine vertical length and volume of torso; Factor 3, shoulder angles; Factor 4, measurements determine width and depth ratio of bust and waist. There are 4 torso shapes according to the cluster analysis; Shape 1 (35.5%), a medium build with average torso measurements; Shape 2 (12.9%), a large upper body and overweight; Shape 3 (28.1%), a straight body and short height; and Shape 4 (23.4%), a tall and curvy body. Girls in the mid-school age are often included in Shape 1 and 2, girls in early-school age often fall under Shape 3, and girls in the late-school age are most frequently appeared in Shape 4. As the findings of the study showed the different rates of growth in the torso measurements and shapes between the school ages, they can be applied for developing clothing patterns that are more comfortable and provide a better fit.