본 논문은 『基督申報』중 남경한인교회 관련 기사를 중심으로 남경 한인교회의 변천사와 한인사회에 대해 논하였다. 『기독신보』 중 남경한인교회 기사는 1920년대 남경의 한인사 연구에 있어서 중요한 기초 자료를 제공한다. 그런데 기존 남경한인사 논문에서 이에 대한 충분한 검토와 분석이 없었다. 본고는 이러한 기존 연구의 공백을 보완하고 20세기 초 남경 한인교회와 한인사회의 모습을 좀 더 명확히 하고자 하였다.
1920년대 전반 국내 향학열 고조로 인해 중국 내 북경, 상해, 남경과 같은 대도시에 한인유학생이 크게 증가했다. 남경의 한인유학생들은 일찍이 기독교가 뿌리를 내렸던 서북지역 출신자가 많았고 남경에서도 그들은 대다수 기독교계 중학・대학에 진학하였다. 이는 일제 식민지 지배하에서 중국을 거쳐 미국으로 유학하려 한 한인 청년이 많았던 시대적 상황을 반영한다. 남경한인교회의 역사는 한인유학생 중심의 남경 한인사회를 이끄는 구심체로서 존재하였다. 1915년 봄 현지 선교사 외국인의 도움과 소수 유학생 모임으로 시작된 남경한인교회는 1920년대 한인유학생이 증가하자 張德櫓 목사의 주도로 적극적인 청원운동을 벌여 국내 교계의 지원을 받고 장기 발전을 위한 초석을 다지었다. 남경한인교회의 집사와 주요 간부에는 금릉신학 금릉대학을 비롯한 주요 대학・중학의 한인 입학생들이 참여하였다. 그들 중에는 3.1운동 이후 중국에 간 망명자 신분이거나 상해 임정이나 기타 독립운동 단체에 참여한 경우도 적지 않았다. 남경에서도 흥사단이나 동명학원, 한인학우회 같은 한인 단체의 결성과 운영에 있어서 주도적 역할을 하였다. 그러나 1924년 가을 이후 남경은 지역 군벌 간의 전쟁과 전국적인 반제 반군벌의 혁명적 기운의 소용돌이에 휩싸이게 되었다. 1927년의 북벌군의 남경점령 과정과 이후에도 지속된 혼란 속에서 남경의 한인교회와 유학생 중심의 한인사회도 해체의 길을 걸었다. 남경국민정부의 수립과 함께 중국의 정치 중심지로 변신한 남경에는 한인 국민정부 소속 군인이나 청년 독립운동가들이 그 자리를 채워가고 있었다.
본 논문의 구성은 첫째, 남경의 한인유학생 증가와 그에 따라 한인교회에서 국내 교계의 지원을 요청했던 청원운동에 대해 살펴보았다. 둘째, 남경한인교회 초창기부터 해체 이전까지의 운영 상황과 주요 운영자들에 대해 분석하였다. 셋째, 군벌전쟁과 북벌군의 남경점령으로 인한 혼란 상황과 그로 인한 남경 한인교회와 한인유학생 사회의 해체 과정을 검토하였다. 이를 통해 1910년대 이후 1927년까지 남경 한인사회의 형성. 규모와 변천, 그 해체 과정을 전반적으로 이해하고 그 중심에서 한인공동체를 이끌어나간 한인교회의 성격과 위상을 살펴보았다.
This study examines articles published in "The Christian Messenger (基督申報)" that chronicle the Korean Church in Nanjing, providing a rich tapestry of reports and news from China to Korea during the 1920s. These writings are invaluable for researching the history of Korean students in Nanjing, the development of the Korean Church, and the dynamics of the independence movement. The study delineates the summaries, contexts, and authorship of the articles concerning the Korean Church in Nanjing as featured in "The Christian Messenger," and delves into the transformation of the Korean Church and the broader Korean community in Nanjing, with a particular emphasis on the narratives presented in these articles.
From 1922 to 1927, "The Christian Messenger" published a series of 15 articles on the Korean Church in Nanjing. These pieces encompassed the historical trajectory of the Church, petitions dispatched to the Korean religious diaspora, the circumstances of Korean students, and accounts of the Church and Korean populace in Nanjing amidst wartime. The predominant contributor was Pastor Jang Deokro (張德櫓) of the Korean Church in Nanjing. Originating from Pyeonganbuk-do, he sought refuge in Shanghai post the March 1st Movement, engaging with the provisional government and ecclesiastical activities, before relocating to Nanjing to spearhead the Korean Church and nurture the local Korean community.
The impetus for these publications was the surge in Korean students attending Christian educational institutions in Nanjing in the early 1920s, which subsequently catalyzed a petition movement by the Korean Church in Nanjing directed at the Korean religious community. This increase in student numbers, fueled by an educational zeal in Korea, mirrored trends in other major Chinese urban centers like Beijing and Shanghai. Predominantly, the Korean inhabitants of Nanjing were students from these Christian institutions. Many Korean youths, navigating the constraints of colonial rule, transited through China on their educational journey to the United States. The narrative of the Korean Church in Nanjing is intertwined with this epoch of Korean student history in the city. Commencing in the spring of 1915 with a handful of students from Jinling University (金陵大學), the Church functioned for 13 years until 1927. With the escalation in the Korean student population, the initially student-centric Church confronted various challenges. Jang Deokro, through "The Christian Messenger," disseminated news and fervently petitioned for support from the Korean religious community, thereby laying a foundation for sustained development. The dispatches to the Korean religious community regarding the local Church and the Korean situation were serialized in "The Christian Messenger." Prominent members and deacons of the Korean Church in Nanjing, including students from esteemed institutions like Nanjing Theological Seminary (金陵神學), were instrumental in establishing and leading organizations such as the Young Korea Academy (興士團), Dongmyeong Academy, and the Korean Student Association.
Post-autumn 1924, Nanjing found itself in the vortex of conflict among regional warlords and the national revolutionary movement against imperialism and warlordism. "The Christian Messenger" vividly relayed historical episodes not accessible in other sources, including accounts of Korean survival during the Northern Expedition's takeover of Nanjing in 1927 and interactions with Korean officers who had joined the revolutionary forces. Nevertheless, following the Northern Expedition's occupation, the Korean Church and the predominantly student-based Korean community in Nanjing embarked on a path of dissolution amidst ongoing unrest.