이 연구는 관광매력물을 관람형과 체험형으로 구분하고, 방문자의 행동을 보다 심층적으로 분석하고자 하였다. 이를 위해서 관광매력물 유형에 따른 방문동기, 선택속성, 관광행태 및 만족도에 대한 차이분석과 영향관계 분석을 진행하였다. 표본의 수집은 국내 대표 관광지인 전라남도 여수에 위치한 빅오쇼와 유월드 루지를 대상으로 연구를 진행하였다. 관람형과 체험형 관광매력물을 구분하기 위해 방문객들을 감정반응을 분석하여 감성어 표현이 ‘보는 반응’ 위주인 관광매력물을 관람형으로 ‘하는 반응’ 위주인 관광매력물을 체험형으로 구분하여, 빅오쇼를 관람형, 유월드 루지를 체험형 관광매력물로 구분하였다. 분석 결과 방문동기는신기성 추구가 관람형 관광매력물의 방문자가 높게 나타났으며, 체험형 관광매력물 방문자는 일상탈출과 모험, 사회 동기가 상대적으로 더 높게 나타났다. 선택속성 중 매력성은 관람형 관광매력물의 방문자가, 접근성과 안정성, 시설은 체험형 관광매력물의 방문자가 높게 나타났다. 마지막으로 관광만족은 관람형 관광매력물 방문자는 매력성과 시설 순으로 높게 인식하고 있었으며, 체험형 관광매력물 방문자의 경우 시설, 매력성, 접근성 순으로 인식하는 것으로 확인되었다. 연구 결과, 관광매력물 이용에 있어 방문자의 관람형과 체험형에 따라 방문동기와 선택속성 등의 중요도가 다르게 나타나고 관광행태 또한 유의미한 차이를 보이므로, 이 연구를 통해 관광매력물에 대한 연구를 확장하고, 관광매력물의 개발 및 개선 방안 마련에 시사점을제공하고자 한다.
This study divided attractions into watching and experiential types and attempted to analyze tourists' behavior more in-depth. For this purpose, difference analysis and influence analysis were conducted on visit motivation, choice attributes, tourism behavior, and satisfaction according to the type of attraction. Sample collection was conducted on Big-O Show and U-World Luge located in Yeosu, Jeollanam-do, which are representative destinations in Korea. In order to distinguish between watching-type and experiential-type attractions, we analyzed the emotional responses of visitors and classified attractions whose emotional expressions are centered on ‘seeing reactions’ into watching-type attractions and those focusing on ‘doing reactions’ into experiential-type attractions. Therefore, the Big-O Show was classified as a watching-type attraction, and U-World Luge was classified as an experiential-type attraction. As a result of the analysis, the motivation for visiting the attractions was the pursuit of novelty, while visitors to the experiential attractions had relatively higher motivations for escaping daily life, adventure, and social activities. Among the choice attributes, visitors to watching-type attractions had higher attractiveness, while accessibility, stability, and facilities were higher among visitors to experiential-type attractions. Lastly, tourism satisfaction was confirmed to be highly perceived in the order of attractiveness and facilities by visitors to watching-type attractions, and in the order of facilities, attractiveness, and accessibility by visitors to experiential-type attractions. As a result of the study, the importance of visit motivation and choice attributes differed depending on the visitor's viewing and experience type when using tourist attractions, and tourism behavior also showed significant differences, so this study expanded the research on tourism attractions. In addition, it aim to provide implications for developing and improving tourism attractions.