메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
추상희 (연세대학교) 김진숙 (우송대학교)
저널정보
한국보건간호학회 한국보건간호학회지 한국보건간호학회지 제38권 제2호
발행연도
2024.8
수록면
220 - 233 (14page)
DOI
10.5932/JKPHN.2024.38.2.220

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This qualitative study was conducted to understand the experiences with South Korean education and nursing practices that North Korean defectors underwent to become a nurse in South Korea. Methods: Data were collected through in-depth interviews and focused interviews with six North Korean defectors. The interviews were recorded, transcribed verbatim, checked for accuracy, and analyzed using qualitative content analysis. Results: The participants’ experiences were categorized into five themes: the “aspiration-motivated nursing discipline as a profession”, “ambivalence in becoming a nurse”, “encountering the stigma of being North Korean”, “recognizing stigma as an unyielding Maginot line and coping with it”, plus “bridging the educational gap while cultivating cultural competency”. Conclusion: The results suggest that in order for North Korean defectors to prepare to be nursing professionals after unification, the following dimensions need to be systematically harmonized. On a personal level, North Korean defectors should try to fit into South Korea’s nursing education methods. On the social level, schools of nursing need to develop adaptation programs for North Korean defectors, and need to accept them without prejudice.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
References
ABSTRACT

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-24-02-090662494