메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박성미 (동서대학교)
저널정보
한국수산해양교육학회 수산해양교육연구 수산해양교육연구 제36권 제5호(통권 제131호)
발행연도
2024.10
수록면
992 - 1,003 (12page)
DOI
10.13000/JFMSE.2024.10.36.5.992

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyse the grounded theory of the use of generative AI. This study reviews the literature on the sociology of science and technology and the four types of use of generative AI, focusing on the grounded theory analysis of the use of generative AI. In addition, three professors and three learners who have experience in using generative AI in their classes were selected as participants in this study. The core of this study was to find out the recognition of generative AI and the types of use by conducting intensive interviews about the usefulness, problems, and types of use of generative AI according to the sociology of science and technology. The results of the study were as follows professors emphasised the benefits of generative AI but expressed concerns about over-reliance, ethical and pedagogical implications, and the need for appropriate usage guidelines and policies. On the other hand, learners were positive about the benefits of generative AI, such as increased productivity/efficiency and personalised learning, and suggested using generative AI for a variety of educational purposes. In conclusion, given the inevitability of using generative AI in education, we suggest future research to develop learning models that use generative AI in a more proactive and ethical manner.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법
Ⅳ. 연구 결과
Ⅴ. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-090947817