이 연구에서는 일제강점기 라디오 음악방송이 한국 대중의 음악에 대한 인식이 형성되는 데 미친 영향을 서양음악에 초점을 맞추어 살펴보고자 했다. 이를 위해 일제강점기 라디오 음악 프로그램 편성의 변화과정을 일제당국의 방송 정책이 변화하는 시기별로 세분하여 분석하였다.
첫 번째 시기는 제2방송이 시작된 1933년 4월 27일부터, 두 번째 시기는 방송편성회가 설치된 1935년 4월부터, 세 번째 시기는 방송심의회가 설치된 1937년 12월부터, 네 번째 시기는 총력방송연구회 설치 이후인 1941년 4월부터, 다섯 번째 시기는 제2방송이 폐지된 1942년 4월 27일부터 1945년 8월 14일까지이다. 1기부터 3기까지는 중세음악부터 현대음악까지 다양한 레퍼토리를 발굴하고, 다양한 음악강좌가 편성되는 등 서양클래식음악을 대중에게 알리기 위한 계몽적 의도가 많이 작용했음을 알 수 있었다. 또한 유행가/가요곡, 경음악, 재즈, 영화음악 등의 대중음악이 다양하게 편성되었다. 즉, 1기부터 3기까지는 대중성에 대한 고려와 대중에 대한 계몽의 의지가 음악프로그램의 편성에 크게 작용한 것을 알 수 있다. 4기와 5기에는 서양클래식음악을 방송했던 프로그램들도 프로파간다로 활용되는 예가 많아졌고 이로 인해 클래식/대중음악의 구분이 모호해졌음을 관찰할 수 있었다. 또한 새로운 레퍼토리를 발굴하기보다는 기존에 방송되었던 바흐, 모차르트, 베토벤 등의 레퍼토리가 주로 편성되었다.
이러한 탐색을 통해, 이 시기에는 현재의 장르구분이나 장르명, 클래식/대중음악의 이분법적 인식은 아직 분명하게 정착되어 있지 않았지만, 현재와 유사한 클래식음악의 표준적 레퍼토리, 즉 ‘정전’ 개념은 이미 형성되기 시작했음을 파악할 수 있었다.
In this study, I've attempted to examine the influence of radio music broadcasts during the Japanese colonial period on the Korean public's modern perception of music, focusing on Western music. For this purpose, I've divided into 5 periods according to the Japanese authorities' broadcasting policy changed.
The 1st period is from April 1933, when the second broadcast began, the 2nd period is from April 1935, after the Broadcasting Programming Council was established, and the 3rd period is from December 1937, after the Broadcasting Council was established. The 4th period is from April 1941 after the Total Broadcasting Research Association was newly established, and the 5th period is from April 27, 1942, when the second broadcast was abolished, to August 14, 1945.
From the 1st to 3rd periods, various ambitious plans to promote Western classical music to Korean public were organized, showing that the will to enlighten Korean public played a significant role in broadcast programming. In these periods, we can find that consideration for popularity and the will to enlighten were greatly involved in the formation of music programming. In the 4th and 5th periods, the distinction between classical and popular music became more blurred as the more programs that broadcast Western classical music were used as propaganda. And in these two periods, the repertoire such as works of Bach, Mozart, and Beethoven, etc. that had already been broadcast was mainly organized rather than discovering new repertoire.
Through these researching, I've discovered that the current genre distinction, genre designation, and dichotomy of classical music and popular music were not yet clearly formed in Japanese colonial period, but the concept of the standard repertoire of classical music, that is, the concept of ‘canon,’ had already begun to take shape.