메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
김정아 (전남대학교)
저널정보
대한언어학회 언어학 언어학 제32권 제2호
발행연도
2024.6
수록면
23 - 47 (25page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This pilot study explores how different future self-guides (ideal L2 self and ought-to L2 selves) and engagement types (social, cognitive, and affective) influence EFL learners' willingness to communicate in English (L2 WTC) and intended learning efforts in an English grammar course. Multiple regression analysis examined the effects on WTC in two spatial settings (small group and classroom) and efforts across present and future. The findings revealed that the ideal L2 self increases WTC in the classroom setting but has no impacts on future efforts. In contrast, the ought-to L2 self: own influences future efforts. Interestingly, learners' sense of obligation, particularly built on parents' expectations (Ought-to L2 self: parents) had an impact on sustaining efforts (present and future) and WTC in a classroom setting. Engagement with enjoyment (not-bad type) and cognitive engagement emerged as key factors for stable effort across time. However, fun-and-interesting type engagement and social engagement positively impact WTC across settings and future efforts. These findings shed light on how educators can consider the influence of learners' L2 selves and engagement styles in shaping L2 WTC and efforts for different spatial and temporal contexts.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0