영화는 감독들이 세상을 향해 펼치는 창이다. 관객들은 감독이 열어둔 창문을 통해 외부 풍경을 보게 된다.
이것이 바로 이념이다. 다시말해, 감독이 제공한 프레임이라고 볼 수 있다. 이제 감독은 그 창을 만들어야 한다. 어디에, 어떻게, 어떤 모양으로, 어떤 색과 재료로, 어떻게 만들어야 하는지. 이것이 감독이 수행해야하는가장 중요한 일이다. 한국 영화가 1990년대에 이르러 급속하게 산업화되면서, 감독들은 이전 시대와 달리 주제와 테마의 구속과 검열에서 해방되었다. 1960년대부터 1980년대까지 박정희, 전두환, 노태우 등의 군사정권에 의해 표현의 자유가 철저히 억압되었고 이러한 탄압과 검열 시대가 종료되면서, 영화인들은 오랫동안 억압된 세계관을 자유롭게 펼치기 시작했다. 그에 따라, 수많은 영화인들이 자신의 정치적 색채를 드러내는 영화를 제작할 수 있는 환경이 조성되었다. 다른 나라 영화와 비교하여 한국 영화가 갖는 가장 독특한 특징 중 하나는 의심의 여지가 없이 '좌우 이데올로기를 활용한 정치적 이념 마케팅'이 가능하다는 사실일 것이다. 좌우이념 간의 날카로운 대립은 여전히 한국 사회에서 지속되고 있다. 이 문화는 한국의 독특한 역사에서 비롯된것으로 보이며, 이는 영화에 직접적으로 적용된다. 가끔은 감독의 세계관을 표현하는 도구로 사용되기도 하고, 때로는 영화의 상업적 성공을 위한 마케팅 전략으로 사용되기도 한다. 이러한 문화가 단순히 2023년 말에 시작된 <서울의 봄> 증후군으로 시작된 것은 아니다. 물론 2000년대 이전에도 반공 이념을 옹호하는 많은 영화가 있었지만, 직접적인 정부 개입이 없는 자유 시장 경제에서의 정치적 이념의 출현은 2000년대 이후의 영화산업화로부터 기인한다고 볼 수 있다. 본 논문은 역사적 사실을 중요하게 다루는 영화, 역사적 배경에 기반한가상의 인물을 다루는 영화, 역사적 인물을 다루는 영화, 현대 한국 사회를 정치적 시각에서 해석하는 영화 등을 중심으로, 2000년대 이후 개봉된 영화를 분석하여 그 이념의 특징과 함의를 탐구하는 것을 목표로 한다. 또한 이 연구를 통해 영화를 교육하는 교수로서 학생들에게 세계와 사회를 보는 시각을 제공하고자 한다.
Films are windows opened by directors to the world. Audiences see the landscape outside through the window in the direction and size the director has opened it. This is ideology. The frame provided by the director. Now the director has to create that window. Where, how, in what shape, with what colors and materials, how to make it. That is the director's biggest task. As Korean cinema in dustrialized rapidly in the 1990s, directors were liberated from the confines of subject matter and themes. With the end of the era of suppression and censorship that thoroughly oppressed freedom of expression under military regimes such as Park Chung-hee, Chun Doo-hwan, and Roh Tae-woo from the 1960s to the 1980s, filmmakers were able to freely unfold their worldview that had been sup pressed for so long. Consequently, numerous filmmakers produced films revealing their political colors. If asked to name one of the most distinctive features of Korean cinema compared to other countries, it would undoubtedly be 'political ideology marketing.' The sharp confrontation between left and right ideologies still persists in Korean society. This culture, seemingly stemming from the unique history of Korea, is directly applied to films. Sometimes used as a tool to express the direc tor's worldview and sometimes as a commercial marketing strategy for the success of a film, this cul ture didn't start with the syndrome that started at the end of 2023 with <12.12: THE DAY>. Of course, even before the 2000s, there were many films that championed anti-communist ideologies, but the emergence of political ideology in the free market economy without direct government intervention can be attributed to the industrialization of cinema after the 2000s. This paper aims to analyze types of films showing political ideology by examining films released after the 2000s that deal prominently with historical facts, fictional characters against historical backgrounds, films featuring historical fig ures, and films interpreting contemporary Korean society from a political perspective, and to explore the characteristics and implications of those ideologies. Additionally, through this research, I aim to provide students with a perspective on viewing the world and society as a professor teaching film.