현대사회의 다양한 기업에서 여성 고용 친화성이 높은 서비스 분야 활동이 확대되면서 여성근로자의 업무 비중이 증가하고 있다. 또한 관련 업무에서 여성근로자의 역할은 기업의 성공과 직결되고 있다. 감정노동은 개인의 감정 상태를 조절하여 직무에 부응하는 노동 형태를 말하며, 고객과의 상호작용이 중심이 되는 서비스 분야에서 요구된다. 이에 본 연구에서는 감정노동이 직무만족과 삶의 만족에 미치는 영향 관계를 분석하고, 감정노동자에 대한 코칭이 미치는 조절효과를 분석함으로써 서비스 분야에서 감정노동을 하는 여성근로자의 직무만족과 삶의 만족을 높이기 위한 기초자료를 제공하고자 하였다. 이를 위해 첫째, 감정노동은 직무만족에 부(-)의 영향을 미칠 것이다. 둘째, 감정노동은 삶의 만족에 부(-)의 영향을 미칠 것이다. 셋째, 감정노동과 직무만족의 관계에서 코칭은 조절효과를 가질 것이다. 넷째, 감정노동과 삶의 만족 관계에서 코칭은 조절효과를 가질 것이다를 연구가설로 설정하였다. 연구대상은 감정노동 업무에 종사하는 여성근로자로서, 코칭 교육프로그램을 이수한 경험이 있는 450명을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 그 중 435부를 유효표본으로 하였다. 측정도구의 신뢰성과 타당성을 검증하기 위하여 신뢰성 분석과 요인분석을 실시하였고, 가설검증을 위하여 AMOS23을 사용하여 구조방정식모델 분석을 실시하였다. 또한 코칭의 조절효과를 검증하기 위하여 SPSS26을 이용하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과 다음과 같은 연구결과가 도출되었다. 감정노동의 하위요인인 감정소진과 성취감저하는 직무만족에 부(-)의 영향을 미쳤으나 비인격화는 직무만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 감정노동의 하위요인인 감정소진과 성취감저하는 삶의 만족에서 부(-)의 영향을 미쳤으나 비인격화는 삶의 만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 감정노동과 직무만족의 관계에서 코칭은 직무소진, 비인격화 및 성취감저하에 긍정적인 조절효과를 가지는 것으로 나타났으며, 감정노동과 삶의 만족의 관계에서는 코칭활동이 감정소진과 성취감저하요인에 긍정적인 조절효과를 가지는 것으로 분석되었다. 이상의 연구결과를 통해 본 연구에서는 감정노동의 하위요소인 감정소진, 비인격화, 성취감저하가 여성근로자의 직무만족과 삶의 만족에 미치는 영향을 실증 분석함으로써 실무적 기여를 했다고 할 수 있다. 또한 조직 내에서 여성근로자의 감정노동을 지원하고 개선할 수 있는 활동 방안으로 직무만족 및 삶의 만족에서 코칭이 일부 조절효과를 가진다는 결과를 확인하였다. 현대 사회에서 서비스 업무 분야의 확대와 여성근로자의 역할이 중요해지는 사회적 환경에서, 감정노동의 실상을 조명하고, 이에 대한 해결책을 모색하는 데 기여하기를 바란다.
The proportion of female workers' work is increasing as activities in the service sector with high female employment-friendliness expand in various companies in modern society. In addition, the role of female workers in related tasks is directly linked to corporate success. Emotional labor responds to the job by controlling an individual's emotional state and is required in the service field where customer interaction is central. Therefore, this study attempted to provide essential data to increase job satisfaction and life satisfaction of female workers who do emotional labor in the service field by analyzing the effect of emotional labor on job satisfaction and life satisfaction. To this end, emotional labor will have a negative (-) effect on job satisfaction. Second, emotional labor will have a negative (-) effect on life satisfaction. Third, coaching will have a moderating effect on the relationship between emotional labor and job satisfaction. Fourth, the research hypothesis was established that coaching would have a moderating effect in the relationship between emotional labor and life satisfaction. The subjects of this study were 450 female workers engaged in emotional labor and who had experience in completing the coaching education program, of which 435 copies were taken as a valid sample. Reliability analysis and factor analysis were conducted to investigate the reliability and validity of the measurement tool, and structural equation model analysis was performed using AMOS23 to verify the hypothesis. In addition, hierarchical regression analysis was conducted using SPSS26 to verify the moderating effect of coaching. As a result of the analysis, the following research results were derived. It was found that emotional exhaustion and decreased sense of achievement, which are sub-factors of emotional labor, had a negative (-) effect on job satisfaction, but depersonalization did not. It was found that emotional exhaustion and decreased sense of achievement, which are sub-factors of emotional labor, had a negative (-) effect on life satisfaction, but depersonalization did not affect life satisfaction. In addition, in the relationship between emotional labor and job satisfaction, coaching was found to have a positive moderating effect on job burnout, depersonalization, and decreased sense of achievement. In the relationship between emotional labor and life satisfaction, coaching activities were analyzed to have a positive moderating effect on factors of emotional exhaustion and decreased sense of achievement. Through the above research results, this study has made a practical contribution by empirically analyzing the effects of emotional exhaustion, depersonalization, and decreased sense of achievement, which are sub-factors of emotional labor, on female workers' job satisfaction and life satisfaction. In addition, it was confirmed that coaching has some moderating effects on job satisfaction and life satisfaction as an activity that can support and improve the emotional labor of female workers within the organization. In a social environment where the expansion of the service work field and the role of female workers are becoming important in modern society, it is hoped that it will contribute to illuminating the reality of emotional labor and finding solutions.