메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
고민성 (단국대) 정태종 (단국대)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 학술발표대회 논문집 대한건축학회 2024년도 추계학술발표대회논문집 제44권 제2호(통권 제82집)
발행연도
2024.10
수록면
1,033 - 1,036 (4page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to analyze the role of void spaces in facilitating interaction and creative activities within educational environments, specifically focusing on the Southern California Institute of Architecture (SCI-Arc). By applying Space Syntax methodologies—Convex Connectivity Analysis and Visibility Graph Analysis (VGA)—this research quantitatively assesses how voids and mezzanine structures contribute to spatial integration and interaction among students. The findings reveal that void spaces significantly enhance both physical connectivity and visual integration, serving as central nodes for spontaneous interaction and collaboration. Additionally, the mezzanine structure reinforces vertical connections, promoting multi-level interactions within the learning environment. This study provides practical insights for the design of creative learning spaces, emphasizing the importance of non-hierarchical and flexible spatial configurations in contemporary architectural education.

목차

Abstract
1. 서론
2. 문헌고찰
3. 공간구문론과 건축학교 공간분석
4. 결론
5. 참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0