목적: 웹 사이트에 표현된 시각 이미지의 외시적 의미 분석을 통해 안경원 웹 사이트의 메인화면을 디자인 할 때 기초 자료로 활용하고자 하였다. 방법: 국내 프랜차이즈 안경원 브랜드웹 사이트 메인 화면을 중심으로 표현된 시각 이미지의 외시적 의미를 분석하였다. 결과: 시각 이미지의 기표 대상은 안경이, 다음으로 얼굴이 많았으며 외시적 의미작용 표현은 안경 착용의 모델 강조가 가장 많았으며 안경원 내·외부와 안경을 만지는 손의 이미지가 다음으로 많았다. 결론: 안경원의 업종 특성과 개별 안경원의 브랜드 정체성을 부각할 수 있는 시각 이미지의 기표 대상과 외시적 의미작용 표현이 될 때 안경원 웹 사이트 메인 화면의 차별화와 사용성을 기대할 수 있다.
Purpose: In this study, we analyzed the denotative meaning of visual images represented on websites to generate fundamental insights for designing the main screen of optical shop websites. Methods: The analysis focused on the denotative meaning of visual images featured on the main screens of domestic franchise optical shop websites. Results: The most common signifiers in visual images were glasses and faces. The denotative expressions emphasized models wearing glasses, followed by images of the interior and exterior of the optical shop and hands touching glasses. Conclusions: The main screen of optical shop websites becomes distinguished and effective when the signifiers and denotative meanings of visual images emphasize the optical industry and the brand identity of each shop.