메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
안준선 (오산대학교) 김솔 (유한대학교) 김진석 (오산대학교) 이방실 (오산대학교)
저널정보
대한전기학회 전기학회논문지 전기학회논문지 제73권 제12호
발행연도
2024.12
수록면
2,543 - 2,549 (7page)
DOI
10.5370/KIEE.2024.73.12.2543

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to provide recommendations for developing virtual reality-based soldering practice education content. The research analyzed soldering job characteristics and learning content in National Competency Standards (NCS) learning modules, surveyed industry expert opinions on soldering job needs, and examined existing VR content for similar welding tasks. Results show NCS modules cover soldering techniques, precautions, and equipment operation. Industry experts emphasized the need for systematic, principle-based soldering education using VR to address challenges in traditional hands-on training. Analysis of welding VR content revealed metaverse-based designs with systematic curricula, though limited by mouse-only interactions. Based on the findings, the study recommends developing VR soldering content with comprehensive, level-appropriate curricula and advanced motion capture capabilities to enhance realism. The proposed VR-based approach could help overcome current limitations in soldering education at technical colleges and universities.

목차

Abstract
1. 서론
2. 연구 방법
3. 연구 결과
4. 결론
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092309753