본 연구는 예비창업자가 가진 기업가의 특성이 사업 다각화라는 성과로 이어지는 과정을 판매-서비스 동시 추구 행동이 매개하는 과정에 대해 연구하였다. 창업률과 1인 창조기업의 수가 증가하고 있는 상황은 창업 생태계가 성장하고 있음을 보여주고 있지만, 그와 달리 여전히 높은 조기 폐업률은 창업 생태계가 성장하고 있는지를 반추하게 된다. 이러한 시대적 상황에 맞춰 예비창업자들의 창업 이후의 성과 창출을 예측할 수 있는 방법에 대해 연구해보고자 하였다. 창업준비단계에서 구체적으로 계획하는 사업다각화에 대한 계획은 변화하는 시장환경에 자신의 가진 자원을 최대한 활용하며 대처할 수 있는 창업 기업의 역량으로 드러날 것이라고 보았다. 기업가정신이라는 창업가를 대표하는 특성 요인이 판매-서비스 동시 추구 행동이라는 행동에 미치는 영향에 대해 분석하고, 판매-서비스 동시 추구 행동을 강화할 수 있는 복합시간성을 조절변수로 그 영향력에 대해 확인하였다. 마지막으로 판매-서비스 동시 추구 행동이라는 예비창업가의 행동이 사업 다각화라는 성과에 미치는 영향에 대해 분석하였다. 본 연구는 예비창업자 중에서 구체적인 비즈니스모델을 계획하고 있는 예비창업자를 대상으로 데이터를 수집하였다. 430명의 데이터 중에서 불성실 응답을 제외한 404명의 데이터를 최종 연구에 활용하였다. 20대부터 60대 이상까지 다양한 연령대의 응답을 확보했고, 평균연령 48.9세로 우리나라 중위연령에 가까운 표본을 수집하고자 노력하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 기업가정신의 세 가지 구성요소인 혁신성, 진취성, 위험감수성이 모두 판매-서비스 동시 추구 행동에 정(+)의 영향을 끼치는 것으로 확인됐다. 둘째, 기업가정신의 세 가지 구성요소가 판매-서비스 동시 추구 행동에 미치는 영향에 대한 복합시간성의 조절효과를 확인하였다. 그 결과 혁신성이 끼치는 영향에 대한 조절효과만 있는 것으로 확인되었다. 마지막으로 판매-서비스 동시 추구 행동이 사업 다각화에 미치는 정(+)의 영향을 확인하였다. 이러한 연구를 통해 창업자를 접점 직원 관점에서 바라봄으로써 기존 연구로부터 더욱 확장된 관점을 구축할 수 있었다. 또한 창업 분야에서 잘 다뤄지지 않았던 복합시간성 변수를 활용하여 조절효과를 검증함으로써 향후 창업연구에 활용할 기업가의 특성 변수를 검증하였다. 마지막으로 예비창업자를 대상으로 한 사업다각화라는 성과지표를 제시함으로써 예비창업자의 창업 이후 지속가능한 경영을 예측할 수 있는 변수를 검증하였다. 이제는 창업 이후의 성장을 고민할 때이다. 예비창업자를 육성함에 있어서도 창업 이후의 성과 창출과 변화하는 환경 속에서도 지속가능한 사업 경영이 가능하도록 하여야 한다. 본 연구는 예비창업자의 특성이 행동에 미치는 영향과 이러한 행동이 성과로 이어지는 일련의 과정을 연구해봄으로써, 창업 이후의 지속가능성에 대한 예측 방법을 확인할 수 있었다.
This study investigated the process in which the characteristics of entrepreneurs of prospective entrepreneurs lead to the outcome of business diversification through the simultaneous pursuit of sales and service behavior. The increasing rate of startups and the number of one-person startups show that the startup ecosystem is growing, but the still high rate of early closures makes us reflect on whether the startup ecosystem is growing. In line with this era, we attempted to study a method to predict the performance creation of prospective entrepreneurs after starting their businesses. We believed that the plan for business diversification, which is specifically planned during the startup preparation stage, will be revealed as the ability of a startup company to cope with the changing market environment by making the most of its own resources. We analyzed the influence of the characteristic factor representing entrepreneurs, entrepreneurial spirit, on the behavior of simultaneous pursuit of sales and service, and confirmed its influence as a moderating variable of complex temporality that can strengthen the behavior of simultaneous pursuit of sales and service. Finally, we analyzed the influence of the behavior of prospective entrepreneurs, simultaneous pursuit of sales and service, on the outcome of business diversification. This study collected data from prospective entrepreneurs who were planning a specific business model. Among the 430 data, 404 data were used in the final study, excluding the insincere responses. We secured responses from various age groups from those in their 20s to those in their 60s and older, and tried to collect a sample with an average age of 48.9 years old, which is close to the median age in Korea. The results of this study are as follows. First, it was confirmed that the three components of entrepreneurship, innovation, enterprisingness, and risk-taking, all had a positive effect on the simultaneous pursuit of sales and service behavior. Second, the moderating effect of polychronicity on the effect of the three components of entrepreneurship on the simultaneous pursuit of sales and service behavior was confirmed. As a result, it was confirmed that only the moderating effect of innovativeness had an effect. Finally, the positive effect of the simultaneous pursuit of sales and service behavior on business diversification was confirmed. Through this study, we were able to build a more expanded perspective from existing studies by looking at entrepreneurs from the perspective of contact employees. In addition, we verified the moderating effect by utilizing the polychronicity variable, which has not been well addressed in the field of entrepreneurship, and verified the characteristics of entrepreneurs that will be used in future entrepreneurship research. Finally, by presenting a performance indicator called business diversification for prospective entrepreneurs, we verified variables that can predict sustainable management of prospective entrepreneurs after starting their businesses. Since the research on prospective entrepreneurs was conducted before performance creation, it is time to consider growth after starting their businesses. In fostering prospective entrepreneurs, we must also ensure that they can create performance after starting their businesses and manage their businesses sustainably even in a changing environment. This study was able to confirm a method for predicting sustainability after starting their businesses by studying the influence of the characteristics of prospective entrepreneurs on their behavior and the series of processes through which such behavior leads to performance.