메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유가이 황이항 주통 주우영 (고려대학교) 유지은 (고려대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제34권 제1호 (인문사회과학 편)
발행연도
2025.2
수록면
41 - 55 (15page)
DOI
10.35159/kjss.2025.2.34.1.41

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore and identify the antecedents of social emotional competence during adolescence. To achieve this, the study aims to examine the mediating effect of psychological needs on the relationship between teachers' relatedness supportive communication style and students' social emotional competence. Data were collected from middle and high school students through an online survey, and a total of 927 responses (510 male, 417 female) were analyzed. The collected data were analyzed using SPSS 21.0 and Mplus 8.11 statistical software to address the purpose of the study. The results of the study revealed the following: First, teachers' relatedness supportive communication style had a positive effect on students' social emotional competence. Second, teachers' relatedness supportive communication style was found to positively influence students' psychological needs. Finally, psychological needs were confirmed to have a positive mediating effect on the relationship between relatedness-supportive communication style and social-emotional competence. These findings suggest that the development of social-emotional competence in adolescents is influenced not only by their experience of psychological need satisfaction but also by the relatedness-supportive environment created by teachers.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 연구결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092449127