본 연구에서는 초등 예비교사들을 대상으로 창의적 식생활 교수 효능감에 영향을 미치는 식생활 인식 요인들을 분석하였고 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 예비교사의 식생활 인식은 CUDA 역량, 식생활 가치, 조리 역량, 교육 방향, 식생활 트렌드, 식생활 지식, 식생활 추구, 세계화의 8개 요인이 추출되었고, 전체 설명력은 61.59%이었다. 둘째, 창의적 식생활 교수 효능감은 창의적 식생활, 창의적 교수 방법 자신감과 학생지도 만족감의 3개 요인이 추출되었고, 전체 설명력은 63.34%이었다. 셋째, 식생활 인식 요인 중 식생활 트렌드, 식생활 지식, 식생활 추구의 3개 요인은 조사대상자의 학년에 따라 유의적인 차이를 보였다 (p < 0.05). 식생활 트렌드 요인의 평균점수는 4학년이 유의적으로 낮은 반면 (p < 0.05), 식생활 지식 요인은 4학년이 가장 높았다 (p < 0.001). 넷째, 식생활 인식 요인 중 식생활 추구 요인을 제외한 모든 요인들이 창의적 식생활 교수 효능감의 모든 요인들과 양의 유의적인 상관관계를 보였다 (p < 0.001). 식생활 추구 요인은 학생 지도 만족감 요인을 제외한 창의적 식생활과 창의적인 교수 방법 자신감의 요인과 유의적인 양의 유의적인 상관관계를 보였다 (p < 0.001). 다섯째, 창의적 식생활 교수 효능감 요인 중 창의적 식생활에는 CUDA 역량, 식생활 가치, 조리 역량, 식생활 추구 요인이 유의적인 양의 영향력을 미치는 것으로 나타났다 (p < 0.05). 창의적 교수 방법 자신감에는 CUDA 역량, 조리 역량, 교육 방향, 식생활 지식, 식생활 추구 요인이 유의적인 양의 영향력을 보였다 (p < 0.01). 학생지도 만족감에는 식생활 가치, 조리 역량, 교육 방향, 식생활 트렌드 요인이 유의적인 양의 영향력을 미치지만 (p < 0.001), 식생활 추구 요인은 유의적인 음의 영향력을 가지는 것으로 나타났다 (p < 0.01). 창의성과 융합 교육을 강조하는 현 교육과정에서 일상생활인 식생활을 통해 창의성과 융합 역량 및 교육 역량을 함양하는 지혜가 요구된다. 본 연구 결과 조리 역량은 창의적 식생활 교수 효능감의 모든 요인에 유의적인 양의 영향력을 가지므로 조리 역량을 함양할 수 있는 창의적인 교육 전략이 더욱 적극적으로 모색되어야 할 것이다. 또한, CUDA 역량은 학생지도 만족감 요인을 제외한 모든 요인에 유의적인 양의 영향력을 미치므로 식생활을 통해 창의성 및 창의적인 교수 방법 함양과 학생 지도 만족감을 높일 수 있도록 테크놀로지의 활용 및 체인지메이커 교육 등을 실시할 수 있는 CUDA 교육에 관한 적극적인 연구와 교육자료 개발이 요구된다.
Purpose: The purpose of this study was to identify the diet-related factors that influence the creative dietary teaching efficacy of elementary pre-service school teachers. Methods: Data were collected nationwide from 345 pre-service elementary teachers using a self-administered 5-Likert questionnaire from October to November 2023. Results: The factor analysis of diet-related perception was sub-grouped into competency of convergence using the dietary area (CUDA), dietary value, cooking capacity, educational direction, dietary trends, dietary knowledge, the pursuit of dietary practices, and globalization, with a total explanatory power of 61.59%. The creative dietary teaching efficacy comprised creative dietary practices, confidence in creative teaching methods and satisfaction in guiding students, with a total explanatory power of 63.34%. Senior students had the lowest average score for dietary trends factor (p < 0.05), but the highest score for dietary knowledge (p < 0.001). Creative dietary practices factor was significantly influenced by CUDA competency, dietary value, cooking capacity, pursuit of dietary practices, and globalization (p < 0.05). Confidence in creative teaching methods factor was positively influenced by CUDA competency, cooking capacity, educational direction, dietary knowledge, and pursuit of dietary practices (p < 0.05). Satisfaction in guiding students factor was significantly influenced by dietary value, cooking capacity, educational direction, and dietary trends (p < 0.001), while the pursuit of dietary practices had a significant negative effect (p < 0.01). Conclusion: Dietary education that fosters the creative competencies required by future societies must be actively implemented. To strengthen prospective teachers' creative dietary teaching efficacy, various strategies to enhance CUDA competency, dietary knowledge and cooking capacity should be actively developed based on an understanding of dietary trends, globalization, educational direction, and dietary values linked to both personal life and society.