본 연구의 목적은 새로운 세대에 적합한 공군 리더십 교육체계 개편을 위해 공군 MZ세대의 인식을 확인함으로써 그들이 요구하는 리더십 역량을 도출하는 것이다. 이를 위해 본 연구는 개념도 연구를 통해 공군 MZ세대가 인식하는 리더십 역량의 차원, 군집, 개념구조와 역량 요인 간 중요도와 경험일치도를 탐색하고자 하였다. 먼저, 공군 MZ세대 52명 인터뷰 내용을 종합·편집하여 80개 최종진술문을 확정 후, 중요도와 경험일치도 및 유사도 평정, 다차원척도분석, 군집분석을 실시하여 개념도를 제작하였다. 연구결과 첫째, 공군 MZ세대 리더십 인식 차원은 ‘사람관리-업무관리’와 ‘자기관리-조직관리’ 2차원으로 나타났다. 둘째, 공군 MZ세대의 리더십 역량 군집은 12개 군집, 15개 하위군집으로, 부하육성(타인 경력개발, 업무지도), 다양성 존중, 심리적 안전감 조성, 부대(서) 내·외적 업무조율(외적 업무조율, 내적 업무조율), 인간적 배려, 업무적 배려, 공정의 실천(원칙일관성, 협업적 통솔), 적극적 업무태도, 업무전문성, 의사소통, 동기부여, 긍정적 관계 형성이었다. 셋째, 공군 MZ세대는 협업적 통솔, 업무전문성, 원칙일관성을 가장 중요하게 인식하고, 타인 경력개발, 부대(서) 외적 업무조율, 원칙일관성을 가장 적게 경험함이 확인되었다. 본 연구는 공군 MZ세대가 인식하는 리더십 역량과 구체적인 내용을 규명함으로써 새로운 디지털 세대 구성원에 적합한 공군 및 타 조직의 리더십 교육 역량 선정 및 교과목 컨텐츠 제고를 통한 체계 발전에 기여할 것이다.
The purpose of this study is to identify the leadership competencies required by the Air Force MZ generation, with the aim of reforming the Air Force leadership education system to better suit the new generations. To achieve this goal, this study employed a concept mapping approach to explore the dimensions, clusters, and conceptual structure of the leadership competencies perceived by the Air Force MZ generation, as well as the importance and their actual experiences between these factors. First, the researchers conducted interviews with 52 Air Force MZ generation personnel and, after synthesizing and editing their responses, finalized 80 statements. Participants then rated these statements in terms of importance and experience alignment, as well as similarity. The researchers created a concept map using multidimensional scaling and cluster analyses. The first findings are that the Air Force MZ generation’s perception of leadership fell along two dimensions: “managing people–managing tasks” and “managing oneself–managing the organization”. Second, the leadership competencies of the Air Force MZ generation were grouped into 12 clusters and 15 sub-clusters: Subordinate Development(career development for others, task guidance), Respect for Diversity, Fostering Psychological Safety, Coordination of Internal and External Unit Tasks(external task coordination, internal task coordination), Human Consideration, Task Consideration, Practice of Fairness (consistency with principles, collaborative leadership), Proactive Work Attitude, Job Expertise, Communication, Motivation, and Positive Relationship Building. Third, the Air Force MZ generation perceived collaborative leadership, job expertise, and consistency with principles to be the most important competencies. Meanwhile, they reported having the least experience with developing others’ careers, external unit task coordination, and consistency with principles. By identifying and detailing the leadership competencies perceived by the Air Force MZ generation, this study can contribute to the development of leadership education systems and programs—both within the Air Force and in other organizations—that are better suited to this new digital generation.