메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
홍선호 (서울교육대학교)
저널정보
미래영어영문학회 영어영문학 영어영문학 제30권 제1호
발행연도
2025.2
수록면
113 - 140 (28page)
DOI
10.46449/MJELL.2025.02.30.1.113

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study evaluates whether the changes in the achievement standards in the English curriculum for elementary and secondary schools in Korea, from the 2009 revised curriculum to the 2022 revised curriculum, have progressed in a desirable direction. Through quantitative analysis, the study examines the changes in the number of achievement standards across the curricula. In the 2009 revised curriculum, there were 118 achievement standards, which decreased to 79 in the 2015 revision and 61 in the 2022 revision. However, in reality, the achievement standards have been integrated or expressed more comprehensively, leading to an appropriate balance in both the volume of learning and content. From a content perspective, it is difficult to conclude that this quantitative balance necessarily reflects a balanced provision of opportunities for language input and output exposure. While the 2009 revised curriculum successfully linked input and output opportunities in a balanced way, the 2015 and 2022 revisions show a relative strengthening of the achievement standards for listening and reading (input) compared to speaking and writing (output). This shift raises concerns that the curriculum may neglect the development of expressive skills (output) in English education, potentially failing to improve learners' communicative competence in English. Therefore, further discussion and consideration are required to ensure that changes move in a more desirable direction.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 분석 대상
Ⅳ. 연구 분석 및 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-151-25-02-092463261