조선후기의 대외관계 기록이 연재별로 정리되어 있는 『비변사등록』 「問情別單」에서 표환인 기사를 발췌하여 조선후기의 표류 문제를 살펴보왔다. 조선후기에 동북아시아 해역 국가에 표착했다가 조선으로 송환되어 온 사례는 『비변사등록』 「문정별단」에 24사례가 있다. 이 사례 가운데 청의 강남권과 강북권, 대만, 유구의 해역에 표착했다가 조선으로 송환된 대표적인 사례를 분석하였다. 조선후기 『비변사등록』 「문정별단」에 기재된 표환인은 조선의 연해와 근해에서 광풍과 폭풍을 만나 해류, 조류, 바람의 영향으로 청의 남해인 강남권와 북해인 강북권, 대만, 유구 등으로 일정한 경향성을 보이며 표착했다. 특히 계절풍과 해류의 영향이 크게 작용하였다. 대표적으로 1742년 청나라의 북해이자 조선의 해역과 가까운 수암성으로 표착했던 사례는 표환 과정이 짧은 경우였다. 또 대만 해역에 표착했다가 송환된 1730년 현귀창 일행의 사례는 대만 현지에서 취조한 과정과 내용이 상세하게 기록되어 있어서 조선 표착인에 대한 중요한 정보를 제공해 준다. 특히 군사 문제와 관련된 마패와 연호 때문에 현지에서의 문초 과정이 구체적으로 기록되어 있다. 그리고 1741년 유구 해역에 표착했다가 조선으로 송환된 강세찬 일행의 사례는 유구와 대만에서의 생활과정과 두 나라의 문화와 제도에 대한 정보를 상세하게 알려준다. 조선시대에 조선인 표환인의 송환에는 국가 사이의 외교관계가 작동하였다. 동북아시아 해역의 표착 사건은 청 중심의 국제관계가 반영되어 작동했다. 조선후기에 조선인이 표착지에서 조선으로 송환되어 오는 과정은 두 갈래였다. 우선 청나라의 강남권과 강북권에 표착하면 해당 지역에서 문초를 마친 후 북경으로 이송되어 머물다가 조선인 사신 편에 돌아오든지, 아니면 의주까지 청나라에서 데려 주었다. 다음으로 유구와 대만에 표착한 경우는 조공선을 기다려 타고 청나라의 복건성으로 건너와서 조사를 받은 후 육로와 수로로 북경까지 와서 머물다가 의주로 보내어졌다. 조선후기에 조선인 표류는 동북아시아 해역에서 다수 발생하여 해결되었다. 여기에는 상대국에 대한 인도주의와 상호주의적 관점이 작용하였지만, 청 중심의 조공과 책봉제제가 작동하였다는 점에서 국가와 지역, 지역과 민간이 관련되는 복합적인 과정이 작용하기도 했다.
The problem of drifting in the late Joseon Dynasty was examined by analyzing articles that were the signs of Bibyeonsa-deungnok, which contains records of foreign relations in the late Joseon Dynasty. 24 cases are included in Moonjeongbyeoldan, Bibyeonsa-deungnok. Among these cases, a characteristic case was analyzed in detail among the cases in which it drifted to the waters of the Jiangnan Circle and North Jiang Circle, Taiwan, and Ryukyu of Qing and then returned to Joseon. In the late Joseon Dynasty, it can be seen that the returning drifters, who was listed in registration of Moonjeongbyeoldan, Bibyeonsa-deungnok, met a frenzy off the coast of Joseon and drifted to the southern sea of Qing(Jiangnan Circle), and North Sea(North Jiang Circle), Taiwan, and Ryukyu, showing a certain tendency due to the influence of currents and winds. This drift started to drift by encountering a frenzy or storm in the coastal waters of Joseon, and then arrived at the floating point due to the influence of crabbing winds, currents, and currents in the coastal waters and seas. Representatively, in 1742, the North Sea of Qing and the Suamseong Fortress, close to the northwest of Joseon, was a case where it drifted to the waters close to Joseon and was repatriated, and the process of turning the ticket was short. In addition, among the cases that were repatriated after floating in Taiwan's waters, the case of Hyeon Gwi-chang and his party in 1730 provides important information on the destination as the process and details of their interrogation there are detailed records. This drifting case is particularly notable because the process of local search for land is specifically recorded because of the horses and era names related to military issues. And the case of landing in the Ryukyu waters in 1741 and being repatriated to Joseon is notable as an example that details the life process in Ryukyu and Taiwan and the culture of the two countries. During the Joseon Dynasty, diplomatic relations between the states operated in the repatriation of returning drifters of Joseon. In other words, the floating incident in the waters of Northeast Asia was operated by reflecting the Qing-centered international relations. There were two cases of repatriation of Joseon from the landing site to Joseon. First of all, when it drifted to Jiangnan Circle and North Jiang Circle of the Qing Dynasty, it was transferred to Beijing after completing the investigation in the relevant area, and then returned to the Joseon envoy, or even took Uiju from the Qing Dynasty. The next case of landing in Ryukyu and Taiwan was Fujian Province, where he waited for a tribute ship of Qing to be investigated, came to Beijing by land, stayed, and was sent to Uiju. It was resolved by taking place in the waters of Northeast Asia. The humanitarian perspective toward the other country came first, but it was also a complex issue involving the state, region, region, and the private sector in that the Qing-centered tribute and sewing system worked.