본 연구는 간호대학생의 메타인지, 디지털 리터러시, 학습민첩성이 학습몰입에 미치는 영향을 규명하기 위한 서술적 조사연구이다. 연구대상자는 세 개 대학의 간호대학생 198명이다. 연구 도구는 구조화된 질문지를 이용하여 일반적 특성, 메타인지, 디지털 리터러시, 학습민첩성, 학습몰입으로 자가보고식 설문지를 이용하였다. 자료 분석은 SPSS/WIN 27.0 프로그램을 이용하여 일반적 특성은 기술통계, 변수들간의 차이는 t-test, One-way ANOVA, 변수들 간의 관계는 Pearson Correlation Coefficient, 학습몰입에 영향요인은 단계적 다중회귀분석으로 분석하였다. 상관분석의 결과, 메타인지는 디지털 리터러시(r=.32, p<.001), 학습민첩성(r=.56, p<.001), 학습몰입(r=.46, p<.001)과 디지털 리터러시는 학습민첩성(r=.61, p<.001), 학습몰입(r=.34, p<.001)과 학습민첩성은 학습몰입(r=.61, p<.001)과 양의 상관관계가 있었다. 학습몰입에 유의한 영향을 미치는 요인은 스마트폰 평균 사용 시간(β=-.11, p=.043), 수면의 질(β=-.19, p=.038), 메타인지(β=.09, p=.011), 학습민첩성(β=.49, p<.001)이었다. 학습몰입에 가장 영향력이 큰 변수는 학습민첩성이었으며, 설명력은 46%이었다. 이상의 결과로 간호대학생의 학습몰입을 높이기 위해서는 학습민첩성을 높이는 것이 학습몰입을 높이기 위한 핵심 요인으로 파악되어, 학습몰입을 위해서는 메타인지, 디지털 리터러시, 학습민첩성을 강화하기 위한 프로그램 개발 및 적용이 필요함을 확인하였다.
This descriptive study investigated the effect of metacognition, digital literacy, and learning agility on nursing student learning flow. The participants were 198 nursing students from nursing departments at three universities. Data on participant characteristics, metacognition, digital literacy, learning agility, and learning flow were collected using a structured self-reporting questionnaire. Data analyses were performed using the independent t-test, One-way ANOVA, Pearson Correlation Coefficient, and Stepwise Multiple regression analysis using SPSS/WIN 27.0. Correlation analysis showed metacognition (analyzed based on digital literacy) (r=.32, p<.001), learning agility (r=.56, p<.001), learning flow (r=.46, p<.001). learning flow (r=.34, p<.001) and learning agility (r=.61, p<.001). Factors that significantly influenced learning flow were positively correlated with average smartphone usage time (β =-.11, p=.043), quality of sleep (β=-.19, p=.038), metacognition (β=.09 p=.011), and learning agility (β =.49, p<.001). Learning flow showed a statistically significant predictive power of 46% in the regression model. These results show that learning agility is key to increasing learning flow in nursing students and confirm that programs that strengthen metacognition, digital literacy, and learning agility are necessary to improve learning flow.