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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

남상훈 (강원대학교, 강원대학교 대학원)

지도교수
김상훈
발행연도
2013
저작권
강원대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수7

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

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This paper presents the improved signal processing technique for IPMSM (Interior Permanent-Magnet Synchronous Motor) sensorless control using square-wave voltage injection. The sensorless methods based on high-frequency voltage injection need to extract the fundamental component current and the injected frequency component current from the motor current for the current control and the rotor position estimation. For this, the conventional methods use normally a low-pass filter and a band-pass filter. These filters may cause the time delay and limit the dynamics of the sensorless control.
However, the proposed method can extract these currents by using simple arithmetic operations instead of these filters. Consequently, the time delay can be reduced to only one current sampling and furthermore the signal processing to estimate the rotor position is more simplified.
As a result, the proposed method can improve simplify the whole signal process for?the sensorless control and enhance its dynamics. The proposed method is verified by the simulation and experiment on an 800W IPMSM drive system.

목차

제 1장. 서 론 1
제 2장. 기존의 연구 3
2.1 고주파 신호 인가하는 방법 3
2.2 여러 가지 전압 주입 방법 5
2.2.1 정지좌표계의 d축에 정현파 전압을 주입하는 경우 6
2.2.2 추정된 동기좌표계 d축에 정현파 전압을 주입하는 경우 8
2.2.3 추정된 동기좌표계 d축에 구형파 전압을 주입하는 경우 11
2.3 신호 처리 기법 13
2.3.1 측정좌표계를 이용하는 방법 13
2.3.2 추정된 동기좌표계의 q축에 전류를 이용하는 방법 16
2.3.3 정지좌표계 상의 d, q축 전류를 이용하는 방법 19
2.3.4 구형파 전압 주입 시 정지좌표계 상의 d, q축 전류를 이용하는 방법 21
제 3장. 제안된 방법 26
3.1 구형파 전압을 이용한 센서리스 기법 26
3.1.1 구형파 전압 주입 26
3.1.2 제안하는 신호 처리 기법 29
제 4장. 시뮬레이션 및 실험 결과 39
4.1 시뮬레이션 구성 39
4.2 시뮬레이션 결과 41
4.2.1 위치 추정 시뮬레이션 41
4.2.2 속도 제어 모드 시뮬레이션 43
4.2.2.1 정속 운전 영역에서의 시뮬레이션 43
4.2.2.2 정역 운전 영역에서의 시뮬레이션 44
4.3 실험 시스템 구성 45
4.4 실험 결과 47
4.4.1 기본파 및 고주파 전류 추출 실험 47
4.4.2 위치 추정 실험 53
4.4.3 속도 제어 모드 실험 54
4.4.3.1 정속 운전 영역에서의 실험 54
4.4.3.2 정역 운전 영역에서의 실험 55
4.4.3.3 정현파 속도 응답 실험 56
제 5장. 결론 58

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