본 연구는 ‘만 5세 누리과정’이 제정되고 교육과정이 일원화 되는 시점에서 만 5세 누리과정 담당 유아교사의 기관유형별 전문성 인식 및 직무 만족도에 차이가 있는지 알아보고, 전문성 인식과 직무 만족도간 어떠한 상관관계가 있는지 알아보고자 하였다. 이를 통해 만 5세 누리과정 적용을 위한 교사교육에 도움을 줄 수 있는 기초 자료를 제공하고자 한다.
이와 같은 목적으로 설정된 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 5세 누리과정 담당교사의 전문성 인식은 어떠한가? 1-1. 만 5세 누리과정 담당 유치원교사와 어린이집교사 간 전문성 인식에 차이가 있는가? 1-2. 만 5세 누리과정 담당 유치원교사의 전문성 인식은 어떠한가? 1-3. 만 5세 누리과정 담당 어린이집교사의 전문성 인식은 어떠한가?
2. 만 5세 누리과정 담당교사의 직무만족도는 어떠한가? 2-1. 만 5세 누리과정 담당 유치원교사와 어린이집교사 간 직무만족도에 차이가 있는가? 2-2. 만 5세 누리과정 담당 유치원교사의 직무만족도는 어떠한가? 2-3. 만 5세 누리과정 담당 어린이집교사의 직무만족도는 어떠한가?
3. 만 5세 누리과정 담당교사의 전문성 인식과 직무만족도의 관계는 어떠한가?
본 연구는 서울시에 소재한 유치원의 만 5세 누리과정 담당교사 99명과 어린이집의 만5세 누리과정 담당교사 144명을 대상으로 하였으며, 조사도구는 유아교사에 대한 전문성 인식척도, 직무만족도 척도, 누리과정에 대한 질문지로 구성하였다. 수집된 자료는 SPSS 19으로 처리했으며 빈도, 백분율, 평균과 표준편차, 신뢰도, t검증, F검증, 선형회기분석을 이용하여 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 만5세 누리과정 담당교사 중 유치원교사가 어린이집교사 보다 전문성 인식에서 높게 나타났으며, 사회경제적 지위와 관련된 전문성 인식에서는 누리과정 담당교사 모두 가장 낮은 인식을 하고 있는 것으로 나타났다. 또한 만 5세 누리과정 담당교사는 만 5세 단일연령 학급을 담당할 때 보다 혼합연령학급을 담당할 때 전문성에 대한 인식이 더 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 만 5세 누리과정 담당교사 중 유치원 교사가 어린이집교사 보다 직무만족도가 높게 나타났으며, 특히 근무환경과 업무량에서 만족도 차이가 높은 것으로 나타났다. 유치원 교사와 어린이집교사 모두 인간관계 영역의 만족도가 가장 높았으며, 보수와 보상관련 영역에서는 가장 낮은 만족도가 나타났다. 셋째, 만 5세 누리과정 담당교사의 전문성 인식은 직무만족도와 높은 상관관계가 있는 것으로 나타났다. ABSTRACT
Comparison of Professionalism and Job Satisfaction Between Daycare and Kindergarten Teachers in Charge of the Nuri Curriculum for Children at the Age of Five
Soo young Lee Graduate School of Education, Sungshin University Majored in Department of Early Childhood Education
This study aimed to look into the difference in Professionalism and job satisfaction, regarding the teachers’ tasks for each institution, of early-childhood teachers who are in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five at the time of when the “Nuri Curriculum for children at the age of five” was revised and the curriculum unified. Also, it aimed to look into what kind of correlation there was between Professionalism and job satisfaction. Through these, it tried to be helpful in providing the basic data regarding the education for the teachers of the Nuri Curriculum according to the Nuri Curriculum for children at the age of five.
The research questions set for such purposes are like the following.
1. How is Professionalism of the teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five? 1-1. Is there any difference in professional awareness of kindergarten teachers and daycare center teachers? 1-2. How is Professionalism of kindergarten teachers for children at the age of five? 1-3. How is Professionalism of daycare center teachers for children at the age of five?
2. How is job satisfaction of the teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five? 2-1 Is there any difference in job satisfaction of kindergarten teachers and daycare center teachers? 2-2. How is job satisfaction of kindergarten teachers for children at the age of five? 2-3. How is job satisfaction of daycare center teachers for children at the age of five?
3. How are Professionalism and job satisfaction of the teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five? This study targeted 99 teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five at the kindergartens located in Seoul and 144 teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five at day-care centers. The survey tools consisted of Professionalism scale, job satisfaction scale, and questionnaires about the Nuri Curriculum regarding daycare center teachers. The collected data was processed with SPSS 19 and analyzed by using frequency, percentage, mean and standard deviation, reliability, t-test, F-test, and linear regression model.
To summarize the results of this study, it is like the following. First, the kindergarten teachers among those in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five showed higher Professionalism than the daycare center teachers. All the teachers in charge of the Nuri Curriculum showed the lowest Professionalism for socio-economic status. The teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five showed lower Professionalism in mixed-age classroom than in same-age classroom. Second, the kindergarten teachers among those in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five showed higher job satisfaction than the daycare center teachers, and especially, difference in satisfaction was high in work environment and amount of work. Both kindergarten and daycare center teachers showed the highest satisfaction in the area of human relationships and the lowest satisfaction in remuneration and compensation. Third, Professionalism of the teachers in charge of the Nuri Curriculum for children at the age of five showed high correlation with job satisfaction.
목차
Ⅰ. 서론1. 연구의 필요성 및 목적……………………………………………12. 연구문제……………………………………………………………43. 용어의 정리…………………………………………………………5Ⅱ. 이론적 배경1. 만 5세 누리과정……………………………………………………62. 유아 교사의 전문성………………………………………………133. 유아 교사의 직무만족도…………………………………………20Ⅲ. 연구방법1. 연구대상……………………………………………………………272. 연구도구……………………………………………………………293. 연구절차……………………………………………………………324. 자료분석……………………………………………………………33Ⅳ. 결과 및 해석1. 만 5세 누리과정 담당교사의 전문성 인식……………………342. 만 5세 누리과정 담당교사의 직무만족도………………………533. 만 5세 누리과정 담당교사의 전문성 인식과직무 만족도와의 관계……………………………………………74Ⅴ. 논의 및 결론1. 요약 및 논의……………………………………………………832. 결론 및 제언 ……………………………………………………90