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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

박민규 (충북대학교, 충북대학교 대학원)

지도교수
박병호.
발행연도
2013
저작권
충북대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

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이 논문의 연구 히스토리 (4)

초록· 키워드

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This study deals with the pedestrian accidents of arterial highway in case of Cheongju. In pursuing the above, the 1,332 pedestrian accident data from 2007 to 2011 have been collected from TAAS(traffic accident analysis system) data set of Road Traffic Authority. The goal of this study is to develop the pedestrian accident models.

Ahead of developing the models, the main factors related to pedestrian accidents have been analyzed through descriptive statistics. It covers various independence variables related pedestrian crossing. The main results are as follows.

First, 16 pedestrian accident models consist of 2 dependent variables, 4 accident types, and two regression models are developed, which are evaluated to be statistically significant.

Second, based on the RMSE, MAD, Theil inequality coefficient, the optimal models are selected. Using the number of accident as dependent variable, MLR(multiple linear regression) in intersection and in straight section, Poisson in curve section and ZINB(zero-inflated negative binomial) in total section are selected. In the same content using the accident rate as dependent variables, MLR in intersection and in straight section, NB(negative binomial) in curve section and ZINB in total section are selected.

Finally, such the main variables related to crossing accidents as road width, number of lanes, crossing length, number of exit/entry, crosswalks, pedestrian fence, and the pedestrian countdown signal systems are adopted.

목차

Ⅰ. 서론 1
1. 연구의 배경 및 목적 1
2. 연구의 내용 및 방법 2
Ⅱ. 이론적 고찰 4
1. 교통사고 분석 방법론 고찰 4
2. 국내 문헌 고찰 5
3. 국외 문헌 고찰 7
4. 기존 연구와의 차이점 9
Ⅲ. 분석틀 설정 10
1. 유형구분 10
(1) 가로구간과 교차로 10
(2) 직선가로와 곡선가로 10
(3) 사고건수와 사고율 11
2. 보행자 사고 자료 수집 및 분석 12
(1) 보행자 사고 자료 수집 12
(2) 보행자 사고 특성 분석 14
3. 변수 선정 및 분석 20
(1) 변수 선정 20
(2) 변수 특성 분석 22
4. 분석 모형 검토 25
(1) 다중선형 회귀모형 25
(2) 포아송 및 음이항 모형 26
(3) ZAM 28
Ⅳ. 보행자 사고모형 개발 30
1. 교차로 사고모형 30
2. 전체 가로구간 사고모형 33
3. 직선 가로구간 사고모형 35
4. 곡선 가로구간 사고모형 38
5. 모형 비교 40
(1) 교차로와 가로구간 40
(2) 직선가로와 곡선가로 41
Ⅴ. 모형 검증 및 적용 44
1. 검증 방법 44
2. 검증 결과 46
(1) 교차로 모형 46
(2) 가로구간 모형 46
3. 모형 적용 47
Ⅵ. 결론 50
참고문헌 52

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