21세기는 각종 공학기술의 발전으로 산업전반에 걸쳐 더욱 빠르게 변화하는 새로운 시대가 되어 가고 있으며, 글로벌 경영환경 하에서 경영목표달성을 위해 구성원들의 업무처리 역량과 높은 효율에 달려 있다고 하여도 과언은 아니다. 요즈음 군에서는 군수부대의 경영성과를 향상하기 위해 경영책임제 운영기관으로 전환 민간인이 지휘관이 되어 부대를 지휘하고 있다. 군수부대의 경영성과는 곧 전투력향상과 생산성향상이며, 이를 위해서는 뛰어난 업무처리 역량을 바탕으로 한 효율이 전제되어야 하며, 특히 고가의 장비를 취급하는 항공부대는 조직구성원의 업무수행 핵심역량을 객관화 정량화 하여 항공기정비사 핵심역량의 수준을 향상하기 위한 연구는 현 시점에서 그 의미가 있다고 본다. 따라서 본 논문에서는 항공기정비사 핵심역량과 업무수준에 대한 평가를 통하여 항공기정비사 핵심역량 향상을 위한 기초 자료를 제시하고자 한다. 이러한 연구목적으로 항공기정비사 핵심역량과 업무수준을 항공분야 20년 이상 근무한 전문가 설문을 통하여 지식, 기술, 태도의 3개 측면의 16가지 정비사 핵심역량과 정비사업무 10가지를 선정하여 설문지를 작성하고 항공기운용부대 및 정비부대 정비사를 대상으로 2차 설문을 실시하였다. 설문을 통한 핵심역량과 수준에 대한 전문가 평가를 통하여 구한 데이터를 이용하여 항공기정비사 핵심역량의 수준과 업무수준을 분석하였다. 본 논문의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1. 항공기정비사 핵심역량과 업무수준평가 구성요소 간 분석에서 모두 유의하게 나타났다. 2. 항공기정비사 핵심역량 면에서는 지식역량의 계획수립능력과 기술역량인 효율적인 정비능력이 67점으로 최저점수인 반면 정비지식, 어학, 안전관리 능력이 최고점수인 80점으로 나타나 역량 요소별 최대 편차는 13점으로 나왔으며, 항공기정비사들은 실제적인 항공기 정비기술능력보다 정비 관련지식과 기타능력을 더 중요하게 느끼고 있음을 알수 있었다. 3. 항공기정비사의 업무수준을 100점 만점으로 하였을 때 전반적 통제를 통한 정비계획업무가 최저점수인 69점이고, 정비실시, 최종검사 및 조정, 정비작동검사가 최고점수인 78점으로 업무 간 편차는 11점으로 나왔다. 그러나 항공기정비사 전체의 업무수준은 76.92점으로 다소 낮은 점수이다. 그리고 개인별 점수에서 최고 99.40점인 반면에 최저점수는 15.56점으로 편차가 너무 크게 나타났다. 또한 60점 이하가 74명으로 전체 202명의 36.63%로 업무수행 핵심역량 강화가 필요한 인원이 상대적으로 많이 나왔다. 그리고 근속연수가 20년 이상, 나이가 40세 이상업무수준이 점점 감소하는 것으로 나타났으며, 또한 평가 집단 내에서도 업무수준 편차가 66.4점에서 77.11점으로 편차가 심하게 나타났다. 이상의 연구결과를 항공기정비사 핵심역량 및 정비 업무수준향상을 위해 부대별 근속 5년 이하계층인 하사계급층과 근속연수가 20년 이상, 나이 40세 이상 층에 대한 맞춤형 역량강화 OJT프로그램운용이 필요한 것으로 판단되며, 또한 평가 집단 내에서도 업무수준편차가 심하므로 정비사 업무수행능력을 향상하기 위해 계층 내에서도 수준별 역량강화프로그램이 필요하다고 판단되며, 이를 통해 책임운영 군수부대인 항공기정비부대의 경영성과목표 달성을 위해 많은 활용이 기대된다.
The 21st century is a new era in which every industry is changing so fast with the development of engineering technology. Under the global management environment, a company or an organization depend on all the members'' performance and their high efficiency. The military organization, nowadays, also change its military logistics part into management-responsibility operation institution to achieve its management goal and a professional civilian is designated as a leader. The management performance of military logistics is directly connected to the combat capability and productivity improvement. It requires the best efficiency on the basis of excellent working performance and, especially, the aero units which deals with high-priced equipments must quantify and objectify their members'' performance to improve the core competency of aircraft maintenance crew. So, some kind of systematic study on the work level evaluation of them is urgently required and meaningful. Therefore, this study is trying to suggest some basic materials to improve the core competency of aircraft maintenance crew by way of evaluating members'' work level on the spot. To carry out the study, a questionnaire, which includes questions related to 16 maintenance crew''s core competency and 10 their general works on the basis of knowledge, technique, and attitude, is made up in advance, and given to aircraft maintenance crew who worked more than 20 years in the field. And their answers are analyzed, and the results are as follows: 1. Some meaningful results are found out on the analysis between the core competency of aircraft maintenance crew and the component elements of work level evaluation 2. On the part of the core competency of aircraft maintenance crew, their score of planning ability and effective maintenance ability was 67, the lowest score; their maintenance knowledge, language, and safety management was 80, the highest. The maximum score difference was 13 which shows that the crew think that the maintenance-related knowledge and others are more important than practical aircraft maintenance techniques. 3. On the part of the crew work level, the score of maintenance planning works was 69, the lowest; general maintenance, final check and adjustment, and maintenance operation check part was 78, the highest. The deviation among the works showed just 11. But, the crew''s overall work level was 76.92, somewhat low. Personally analyzed, the highest was 99.40; the lowest was 15.56 which shows big difference. And the 74 people who got less than 60 was 36.63% among 202 crew. They are comparatively many number and required to strengthen their work competency in the future. Besides, the crew who worked more than 20 years and age 40 showed some decrease in their work level evaluation. And, even in the same evaluation group, the difference was between 66.4 and 77.11, big difference. In conclusion, the study shows that the individualized competency strengthening OJT program is required to improve the core competency and the maintenance capacity of aircraft maintenance crew for the sergeant rank who worked less than 5 years and the mid-aged group who worked more than 20 years and age 40. And, moreover, even in the same rank, some competency strengthening program by level is needed to improve their maintenance competency. The study will be useful to achieve the maintenance performance goal of aircraft maintenance unit which is an operation-responsible aircraft maintenance unit.
목차
국문요약Ⅰ. 서 론 = 11.1 연구의 필요성 및 목적 = 11.2 연구방법 및 범위 = 21.3 논문의 구성 = 3Ⅱ. 이론적 고찰 = 52.1 항공기정비의 정의 = 52.2 군 항공기정비 지원체제 및 검사제도 = 62.3 항공기정비사의 업무 = 82.4 핵심역량 = 132.5 고유벡터법 = 152.6 퍼지이론 = 16Ⅲ. 항공기 정비사의 핵심역량 업무수준 평가 = 173.1 연구대상 = 173.2 업무수준 평가모델 = 203.3 업무수준 평가 및 업무수준 차이검정 = 213.4 결과분석 및 고찰 = 30Ⅳ. 결 론 = 34참고문헌 = 36부록 = 38ABSTRACT = 43