개별 도시 또는 지역단위는 다른 도시들과의 상호연결관계에서 파악되므로 지역연결체계나 공간구조를 파악하기 위하여 수도권 등 광역권 내부의 단위지역 간 상호의존적 관계를 규명하는 것은 매우 중요하다. 사회현상에서 나타나는 여러 상호작용 중 크게 인간?물자?자본?정보의 이동을 중요한 흐름으로 볼 수 있으며, 특히 인간과 물자의 유동은 지리학의 지역연결체계와 공간구조파악에 있어 주요 지표로 활용되고 있다. 대부분의 연구가 공간적 범위를 국지적 지역을 대상으로 하여 지역연결체계를 밝히고 있다. 또한 연구방법상에서는 인자분석이 주를 이루고 있고 지리학 분야에서의 그래프 이론을 사용한 연구가 상대적으로 적게 나타나며 최근 사회학에서 주로 사용되는 네트워크 분석이 중요하게 부각되고 있다. 연구자료 측면에서는 목적?수단별 사람통행 자료를 사용하여 분석한 연구에 비해 물동량?수단별 화물유동에 관한 연구가 적다. 또한 사람통행에서는 통근?통학?업무 중심의 연구 또는 다른 두 가지 목적통행을 비교한 연구가 주를 이루고 있으며, 사람통행과 화물유동을 동시에 관찰한 연구는 극히 드문 실정이다. 사람 및 화물유동 지역연결체계의 특성을 크게 통행량 분석, 목적별?품목별 특성, 지역연결체계 설정과 지역연결체계 특성의 4가지로 구분하여 분석하였다. 첫째, 우선 통행량에 있어 자(自) 지구 내 통행량의 비중을 살펴보면 사람통행이 상대적으로 큰 자 구간 통행으로 구성되어 있으며, 이는 사람통행이 상대적으로 근거리 유동으로 이루어져 있기 때문이다. 둘째, 수도권의 사람통행과 화물유동은 서로 다른 지역연결체계를 형성하고 있으며, 각 지역연결체계의 최상위 지역은 서울 강남구와 인천 중구로 나타났다. 사람통행 지역연결체계의 최상위지역인 강남구는 화물유동 지역연결체계에서도 상위계층에 속하고 있으나, 화물유동 지역연결체계의 최상위지역에서 나타나는 인천 중구는 사람통행 지역연결체계상에서 하위 계층인 4계층에 속하고 있어 계층의 주요 지역이 극명한 차이를 보이고 있음을 알 수 있다. 셋째, 두 지역연결체계는 공간분포에 있어서도 차이를 나타낸다. 사람통행의 경우 거리저항에 따른 인접지역 간 공간연계를 나타내고 있으며 강남구를 중심으로 방사형으로 나타나는 5개 축을 형성하고 있다. 반면 화물유동 지역연결체계는 물류의 산업배치 등의 토지이용상태를 반영하는 비지적 공간연계를 나타내고 있으며, 일정한 방향성을 나타내지 않으면서 하위 지역연결체계에 대한 공간범위가 교차되는 패턴을 나타낸다는 점에서 사람통행 지역연결체계와 차이를 나타낸다. 넷째, 각 지역연결체계는 주요 목적별?품목별로 다른 특성을 나타내는데, 사람통행 지역연결체계는 주로 출근목적과 업무목적의 통행량에 의해 귀속되는 반면, 화물유동 지역연결체계는 화학공업품과 금속기계공업품의 물동량에 의해 귀속되는 것을 알 수 있다. 하위의 부분적 지역연결체계는 특정 목적통행이나 품목유동으로 귀속되는 경우도 나타나고 있다. 다섯째, 두 지역연결체계를 위상적 네트워크로 환원한 결과, 중심화 경향은 모두 낮게 나타나며 사람통행 네트워크의 중심화 지수가 더 작은 값을 나타낸다. 이는 화물유동 네트워크가 연결중앙성의 차수 격차가 크고 부분적 집중도가 매우 높게 나타나기 때문인 것으로 해석된다. 사람통행 네트워크의 경우 최상위지역인 강남구를 중심으로 하여 방사형으로 흩어지는 구조를 나타내므로 ‘방사수지상 분산형 구조’로 명명하였고, 화물유동 네트워크는 하위 계층에서 1차수의 지역들과 다수 연계되어 있어 부분적 집중도가 높게 나타나므로 이를 ‘부분집중적 분산형 구조’로 명명하였다.
As individual city or regional units are grasped from mutual linkage relations with other cities, it is very important to examine mutual independence relations between unit regions within the large areas including Seoul metropolitan region closely so as to seize inter-regional linkage system or spatial structure. Among various mutual interactions shown in social phenomena, person trips, freight flows, capital flows, information movement could be seen as important stream, and person trips and freight flows are being utilized as the main index in grasping inter-regional linkage system and spatial structure in geography especially. Most researches are to clarify inter-regional linkage system by objecting spatial scope to local regions. Also, in research methods, factor analysis is becoming main thing, and researches using graph theory in geography field are displayed a little relatively, and network analysis having been used in recent sociology generally is being come to front. In aspects of research datum, researches on freight flows by cargo volumes and means are little compared to analyzed reaches that used person trip datum by purposes and means. In addition, researches of comparing two purpose trips are main thing, and researches of observing person trip and freight flows at the same time are very rate actually. This study analyzed characteristics of inter-regional linkage system in person trip and freight flows into 4 kinds such as traffic volume, characteristics by purpose and item, establishing inter-regional system, and characteristics of inter-regional system. First, If looking at the weight of traffic volume in own district, person trip is composed of relative large block trip, and it is because person trip is made with relative short-distance flows. Second, person trip and freight flows of Seoul metropolitan area are composed of different inter-regional system each other, and its top region was proved to Gangnam-gu, Seoul and Jung-gu of Incheon. Though Gangnam-gu that is the top regions of inter-regional linkage system related to person trip belongs to upper layer, Jung-gu of Incheon corresponds to 4th layer as low one in inter-regional linkage system of person trip, and thus a fact could be known that main regions of layers are showing stark differences. Thirdly, linkage system of two regions shows differences in the spatial distribution too. In case of person trip, it displays spatial linkage between adjacent regions according to distance resistance, and composes 5 axis shown like radial form. On the other hand, inter-regional linkage system of freight flows is displaying non-predictive spatial linkage reflecting land use conditions including industrial placement of logistics, and it shows differences with inter-regional system of person trip in that it displays spatial scope’s crossed patterns on low inter-regional linkage system while not reveling regular directions. Fourthly, each inter-regional linkage system indicates different characteristics by main purposes and means, a fact could be known that inter-regional linkage system of person trip belongs to flow amount of work trip and task one, and that of freight flows to the traffic volume of chemical and metal machine products. Fifthly, as the result of restoring linkage system of two regions to topological network, central tendency is displayed low all together, and central index of person trip network shows less value. The reason is interpreted such like freight flow network is large in difference gap of linked centrality and partial concentration is very high. In case of personal trip network, it is named to ‘Distributed structure in radiation balance’ because it reveals scattered structure like radiation type centering on Gangnam-gu that belongs to top region, and freight flow network to ‘Distributed structure with partial intensity’ because of being linked with the first difference region in the low layer.
제1장 서론 1제1절 연구배경 및 연구목적 1제2절 연구동향 3제3절 연구자료 및 연구방법 71. 연구자료 72. 연구방법 9제2장 수도권 사람통행의 특성 및 지역연결체계 15제1절 수도권 사람통행의 특성 151. 출발량과 도착량 162. 목적별 통행 특성 17제2절 수도권 사람통행의 지역연결체계 설정 및 특성 201. 사람통행의 지역연결체계 설정 202. 사람통행의 지역연결체계 특성 23제3장 수도권 화물유동의 특성 및 지역연결체계 35제1절 수도권 화물유동의 특성 351. 출발량과 도착량 362. 품목별 유동 특성 37제2절 수도권 화물유동의 지역연결체계 설정 및 특성 401. 화물유동의 지역연결체계 설정 402. 화물유동의 지역연결체계 특성 43제4장 사람 및 화물유동 지역연결체계의 특성 비교 51제1절 계층성과 공간분포 511. 계층성 비교 512. 공간분포 특성 비교 52제2절 결절류의 계층성 및 유동 특성 531. 결절류의 계층성 비교 532. 목적별 통행 및 품목별 유동 특성 비교 54제3절 사람통행과 화물유동의 네트워크 구조 비교 55제5장 요약 및 결론 57참고문헌 59부록 62국문초록 71