본 연구는 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 관계를 살펴보고, 원장의 감성리더십과 조직몰입 간의 관계에서 교사효능감과 직무만족이 매개하는지를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 D광역시, K도에 근무하는 유아교사 623명을 대상으로 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 척도를 사용하여 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 SPSS 20과 AMOS 20프로그램을 이용하여 구조 분석을 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아교사가 지각한 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계는 유의한 관계가 존재하는 것으로 나타났다. 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십은 교사효능감, 직무만족, 조직몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 교사효능감, 직무만족은 조직몰입에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 또한, 교사효능감이 직무만족에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십과 조직몰입의 관계에서 교사효능감과 직무만족이 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십은 조직몰입에 직접적으로도 영향을 주었지만, 교사효능감과 직무만족을 통해서도 간접적으로 영향을 주었다. 이와 같은 결과는 유아교사의 조직몰입을 향상시키기 위해서 원장의 감성리더십을 높여 유아교사의 교사효능감과 직무만족을 증가시키도록 하는 것이 필요함을 의미한다. 즉, 유아교사의 조직몰입을 높이기 위해, 유아교육기관 원장을 대상으로 하는 감성리더십 프로그램 개발과 감성리더십을 증진하기 위한 조직차원의 노력이 요구된다고 하겠다.
The purpose of this study was to examine the relationships among directors’ emotional leadership, teacher efficacy, job satisfaction and organizational commitment as perceived by early childhood teachers, and to verify that teacher efficacy and job satisfaction mediate the relations between director’s emotional leadership and organizational commitment. For the study, data were collected from 623 kindergarten teachers in “D” city and “K” province using the checklists for director’s emotional leadership, teacher efficacy, job satisfaction and organizational commitment. The collected data were analyzed by using SPSS 20 and AMOS 20. The results were as follows: First, there was a significant structural relationship among the director’s emotional leadership, teacher efficacy, job satisfaction and organizational commitment as perceived by teachers in the early childhood settings. It showed that a director’s emotional leadership directly affected teacher efficacy, job satisfaction and organizational commitment. Also, teacher efficacy and job satisfaction appeared to be directly related to organizational commitment. It seemed that teacher efficacy also affected job satisfaction. Second, teacher efficacy and job satisfaction acted as significant mediators in the relations between the director’s emotional leadership and organizational commitment. Therefore, the analysis revealed that the director’s emotional leadership not only directly affected organizational commitment but it also exerted indirectly influence mediated by teacher efficacy and job satisfaction. These results indicate teacher efficacy and job satisfaction through a director’s emotional leadership can increase early childhood educators’ organizational commitment. The results reveal the importance of organization-wide efforts, such as developing emotional leadership, for improving organizational commitment among early childhood teachers.
목차
I. 서론 11. 연구의 필요성 및 목적 12. 연구문제 5Ⅱ. 이론적 배경 71. 조직몰입의 의의와 구성요인 72. 유아교사의 조직몰입에 영향을 미치는 요인 93. 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계 184. 연구모형과 가설 22Ⅲ. 연구방법 261. 연구대상 262. 측정도구 273. 연구절차 304. 자료분석 31Ⅳ. 연구결과 321. 측정변인의 기술통계 및 상관관계 322. 조직몰입 연구모형의 구조 분석 35Ⅴ. 논의 411. 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십, 교사효능감, 직무만족, 조직몰입 간의 구조적 관계 412. 유아교사가 지각하는 원장의 감성리더십과 조직몰입의 관계에서 교사효능감과 직무만족의 매개효과 44Ⅵ. 결론 및 제언 46참고문헌 48부 록 64영문초록 74국문초록 76