본 연구의 목적은 한부모가족 자녀여부에 따라 아동의 자기보호와 미디어 노출 및 학교생활적응에 차이가 있는지를 확인하고, 한부모가족 자녀여부가 아동의 자기보호와 미디어 노출을 통해 학교생활적응에 영향을 미치는지를 분석함으로써 아동의 자기보호와 미디어 노출의 매개효과를 검증하는 것이다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째. 한부모가족 자녀여부에 따라 아동의 자기보호와 미디어 노출, 학교생활적응은 차이를 보이는가? 둘째. 한부모가족 자녀여부가 아동의 학교생활적응에 영향을 미치는가? 셋째. 한부모 자녀여부에 따라 아동의 자기보호와 미디어 노출을 통해 학교생활적응에 영향을 미치는가? 위의 연구문제들을 분석하기 위하여 한국청소년정책연구원에서 조사한 한국아동?청소년패널조사데이터 중 4차년도에 참여한 초등학교 4학년 패널 1916명의 자료를 활용하였다. 한부모가족여부는 한부모가족지원법에서 제시하고 있는 한부모가족의 정의에 따라 모자가족, 부자가족, 조손가족, 청소년한부모가족을 모두 한부모가족으로 구분하여 한부모가족 자녀여부에 따른 자기보호-미디어 노출-학교생활적응의 관계를 검증하였다 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 기술통계분석을 하였으며, AMOS 21.0 프로그램을 사용하여 매개효과 검증을 위해 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동의 자기보호와 학교생활적응에서 한부모가족 아동과 양부모가족 아동 간에 유의한 차이를 보였다. 즉, 한부모가족 아동이 양부모가족 아동보다 많은 시간동안 자기보호를 하고 있었고, 학교생활적응 수준이 낮은 것으로 드러났다. 아동의 미디어 노출에서는 한부모가족 아동이 양부모가족 아동에 비해 더 많이 노출되고 있었으나 통계적으로는 유의하지 않았다. 둘째, 확인적 요인분석을 통해 모형의 적합성과 요인적재량을 살펴본 결과, 주요 측정변수들인 아동의 자기보호, 미디어 노출과 학교생활적응 간의 요인이 잘 구분되는 것이 확인되었다. 또한, 잠재변수인 학교생활적응이 측정변수들에 의해 적절히 설명되는 것으로 나타났다. 셋째, 인과관계 분석을 위해 구조방정식 모형 분석을 한 결과, 한부모가족 자녀여부가 학교생활적응에 직접적인 영향력을 가질 뿐 아니라, 아동의 자기보호를 통해서도 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 아동의 자기보호는 미디어 노출 정도를 매개로 학교생활적응에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 통해 한부모가족 자녀인 경우 아동은 자기보호를 하는 정도가 증가하게 되고, 한부모가족의 구조적 결손으로 아동이 자기보호를 하게 될수록 미디어에 노출되며 학교생활적응 수준 또한 낮아지는 것이 확인되었다. 이러한 결과는 아동의 성별과 가구의 월평균소득을 통제했을 때의 결과로서 한부모가족의 구조적인 결손이 빈곤여부와는 독립적으로 영향력을 가지고 있음을 나타낸다. 따라서, 한부모가족 아동의 학교생활적응 수준을 높이기 위해서는 현재에 진행되고 있는 재정적인 지원과 더불어 한부모가족 구조특성과 욕구에 대응되는 정책적 장치가 요구된다. 즉, 아동의 자기보호 수준을 낮추고, 아동의 미디어 노출에 대한 적절한 지도?감독이 제공될 수 있는 정책적?실천적 개입이 필요하다.
The purpose of this study is to ascertain if self-protection, media exposure, and school life adjustment of children differ depending on whether they are from single-parent family, and to verify the mediating effect of self-protection and media exposure of children by analyzing if single-parent family makes effect on the school life adjustment through self-protection and media exposure of children. The established research problems according to the purpose of this study are as follows.
First, did self-protection, media exposure, and school life adjustment of children show difference depending on whether they are from a single-parent household? Secondly, did single-parent family environment make effect on the school life adjustment of children? Thirdly, did single-parent family environment make effect on the school life adjustment through self-protection and media exposure? Data of 1916 4th grade students who participated in the 4th year were used among KCYPS(Korean Children & Youth Panel Survey) data of National Youth Policy Institute to analyze research problems listed above. Single-parent family refers to mother and son family, father and son family, grandparent headed family, and single parent with adolescent child according to the definition of single-parent family in Single-Parent Family Support Act, and verified a relationship between self-protection-media exposure-school life adjustment according to the single-parent environment. Descriptive statistical analysis was conducted on the collected data using SPSS 20.0 Program, and this study conducted structure equation model analysis using AMOS 21.0 Program to verify the mediating effect. The results of this study are as follows.
First, children from single-parent family and two-parent family showed difference in self-protection and school life adjustment. Meaning, children from single-parent family were protecting themselves longer than children from two-parent family and showed lower level of school life adjustment. For media exposure, children from single-parent family were exposed more to the media than children from two-parent family but the difference was not statistically significant. Secondly, as a result of investigating the suitability of model and loadage of factors through confirmatory factor analysis, it was identified that factors between the key measurement variables as self-protection, media exposure, and school life adjustment of children are classified well. Also, it was identified that a latent variable, the school life adjustment, is properly explained by measurement variables. Thirdly, as a result of conducting the structure equation model analysis for causal relationship analysis, it was identified that single-parent family environment not only makes direct effect on the school life adjustment, but it can make effect on the school life adjustment through self-protection of children. Also, it was verified that self-protection of children makes effect on the school life adjustment depending on the degree of media exposure. Through results of this study, it was identified that the degree of self-protection increases for children from single-parent family, and children get more exposed to the media and level of school life adjustment decreases when children tend to protect themselves more due to structural deficit of single-parent family. This result is of controled gender of children and monthly income of households that it signifies that structural deficit of single-parent family has influencing power on poverty. Therefore, political measures that correspond to the structural characteristic and demands of single-parent family along with the current financial support are needed to improve level of school life adjustment of children from single-parent family. In other words, political and practical intervention that can lower self-protection of children and provide proper instruction and supervision on media exposure of children would be necessary.
목차
제1장 서론 = 1제1절 연구의 필요성 및 목적 = 1제2장 이론적 배경 = 5제1절 한부모가족 = 51. 한부모가족의 개념 = 52. 한부모가족의 현황 = 73. 한부모가족의 특성 = 9제2절 아동의 자기보호 = 131. 자기보호 = 132. 한부모가족 아동의 자기보호 = 213. 아동의 자기보호가 미디어 노출에 미치는 영향 = 27제3절 아동의 미디어 노출 = 301. 미디어의 개념 = 302. 미디어 노출의 심각성 = 333. 한부모가족 아동의 미디어 노출 = 354. 아동의 미디어 노출이 학교생활적응에 미치는 영향 = 38제4절 학교생활적응 = 421. 학교생활적응의 개념 = 422. 한부모가족 아동의 학교생활적응 = 453. 학교생활적응에 아동의 자기보호가 미치는 영향 = 47제5절 한부모가족 자녀의 자기보호, 미디어 노출, 학교생활적응 간의 관계 = 49제3장 연구방법 = 51제1절 연구문제 및 연구모형 = 511. 연구문제 = 512. 연구모형 = 52제2절 분석자료 = 53제3절 분석방법 = 56제4절 주요변수 = 591. 한부모가족 자녀여부: 외생변수 = 592. 아동의 자기보호, 미디어 노출 : 매개변수 = 603. 학교생활적응: 내생변수 = 664. 아동의 성별, 가구 월평균소득 : 통제변수 = 69제4장 연구결과 = 70제1절 연구대상자의 인구사회학적 특성 = 701. 연구대상자의 일반적 특성 = 702. 연구대상자 부모의 일반적 특성 = 71제2절 주요변수의 특성 = 761. 주요변수들의 기술통계치 및 분포의 정규성 = 762. 주요 변수들의 차이검증 = 783. 주요 변수들의 상관관계 = 82제3절 측정모형: 확인적 요인분석 = 851. 확인적 요인분석 = 86제4절 구조모형 분석 = 901. 구조모형의 적합도 분석 = 902. 구조모형의 경로계수 분석 = 913. 구조모형의 전체효과 분석 = 944. 구조모형의 매개효과 유의성 검증 = 96제5장 논의 및 제언 = 99제1절 연구결과 논의 = 99제2절 정책적?실천적 함의 = 104제3절 연구의 한계점 및 후속연구를 위한 제언 = 109