골프지도자의 전문성 수준에 따라 올바른 골프지도가 가능 할 것이며, 골프를 단순히 잘 하는 것을 넘어서 다양하고 깊은 지식이 골프를 배우는 사람에게 전달되어 골프에 대한 이해도가 높아 질 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 골프지도자 전문성에 관한 구성요인을 알아보고 문제점을 알아보는데 있다. 이를 위해 4년제 대학교 졸업이상의 학력을 지니고 골프선수경력 5년 이상과 지도 경력이 10년 이상의 지도자 5명을 선정하여 질적 연구를 실시하였으며, 참여관찰과 심층면담을 통해 자료를 수집하였으며, 수집된 자료는 Spradley(1980)의 문화연구 분석방법을 사용하였으며, 전사부호화, 핵심범주화의 과정으로 이루어졌다. 연구의 신뢰성은 다각도 접근법, 전문가 협의, 연구 참여자의 검토 등에 의해 제고 되었으며, 연구의 윤리성을 높이는데 노력하였다. 이러한 연구방법을 통해 골프지도자의 전문성 구성요인과 문제점을 알아보았다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 골프지도자의 전문성 구성요인에 관하여 알아보았으며, 기술, 철학, 자기개발, 선수관리, 신뢰성 확보, 심리기술, 의사소통으로 이루어 진 것을 알 수 있었다. 정확한 기술의 이해는 골퍼들에게 필요한 내용을 전달하고자 할 때 지도자로서 꼭 지녀야 하는 내용임을 알 수 있었고, 올바른 철학은 교육 목적을 달성하기 위한 요인으로 자리 잡고 있었다. 또한 꾸준한 자기 개발을 통해 지도자로서 전문성을 유지, 향상 시키고 있었으며, 철저한 선수관리를 통해 지도하는 학생들이 꾸준한 실력향상을 할 수 있게 만드는 구성요소라 하였다. 신뢰성 확보의 경우 전달하고자 하는 내용을 학생들이 정확히 받아들이기 위해서는 지도자와 학생 간에 신뢰성 확보가 중요한 구성요소로 자리 잡고 있는 것으로 확인 되었다. 또한 심리기술의 이해의 경우 학생들의 경기력 향상을 위해 스윙기술 이외에도 지도자로서 꼭 지녀야 하는 기술적인 구성요소로 확인 하였으며, 학생과의 의사소통 역시, 지도자가 학생에게 전달하고자 하는 내용을 정확히 전달하기위해 지니고 있어야 하는 구성요소로 자리 잡고 있었다. 둘째, 골프지도자들이 생각하는 전문성에 관한 문제점으로는 시대의 흐름에 따라 변화되는 스윙이론에 대처하는 것이 문제라고 하였으며, 골프지도를 위한 체계적이며, 다양한 프로그램이 운영되지 못하고 있는 점을 문제라고 이야기 했다. 마지막으로 지도하는 학생들에게 정확한 목표와 비전을 제시하지 못하는 것이 문제임을 보였다.
Depending on the level of expertise of a golf coach (instructor), it will be possible not only to teach proper golfing but also to enhance the understanding of golf by delivering “golf” to learners from the level of just well doing it to well above that of acquiring its knowledge to a deeper and more diverse level. The purpose of this study is to comprehend structural elements of the Expertise of golf coaches and delve into its problems. To do this, the study conducted a qualitative study of the golf players with bachelor’s degree and 5 year field experiences as well as golf coaches with over 10 years’ coaching experiences. Data is collected by way of participant observation and in-depth interviews. Based on the ethonographical analysis of Spradley (1980), it is composed of transcripts encoding and core categorization. The credibility of the study is improved by multi-angle approaches, expert consultation, and the examination of the study participants and tried to enhance the ethical aspect of the study. Using these analytical tools, the study tried to examine the structural elements of golf coaches’ professionalism and its problems. The findings are as follows: First, the structural elements of golf coaches are composed of swing techniques, sport philosophy, self-development, athlete management, accumulation of trust, psychological technique, and communication skills. The understanding of accurate swing techniques is crucial for golf coaches to deliver necessary contents to the athletes and proper sport philosophy is also important in order to achieve certain level of educational goal. In addition, good golf coaches try to improve themselves to maintain expertise. In case of accumulating trust, it is very important to build a concrete and trustworthy relationship between golf coaches and athletes for the purpose of teaching swing techniques to players in a correct manner. Adding to proper swing techniques, psychological technique and communication skills are located in the heart of structural elements that can enhance the performance of golf athletes. Second, in terms of the problems of expertise suggested by golf coaches, they think they need to keep up with trend changes in golf swings. It is also suggested that systematic and diverse programs be operated for the sake of effective golf training. Finally, they point out the failure to present clear goals and visions to golf athletes as the last problem.
목차
제1장 서 론 1제1절 연구의 필요성 및 목적 1제2절 연구 문제 5제3절 연구 범위와 한계 6제2장 이론적 배경 7제1절 지도자 71. 스포츠지도자 72. 골프지도자 9제2절 전문성의 이해 141. 전문성의 개념 142. 전문성의 연구동향 26제3절 전문인의 전문성 331. 교사 전문성 332. 의사, 간호사 전문성 46제3장 연구 방법 49제1절 연구 설계 49제2절 연구자 51제3절 연구 참여자 55제4절 자료수집 611. 심층면담 622. 참여관찰 643. 문헌자료 66제5절 자료분석 671. 사례기록분석 682. 귀납적 범주분석 69제6절 자료의 진실성 701. 다각검증법 712. 전문가 회의 723. 연구 참여자 검토 74제7절 연구의 윤리성 75제4장 결과 및 논의 76제1절 골프지도자의 전문성 구성요인 761. 기술의 이해 772. 철학이 담긴 골프 793. 꾸준한 자기 개발 814. 철저한 선수 관리 845. 신뢰성 확보 866. 심리기술의 이해 887. 학생과의 의사소통 92제2절 골프지도자가 생각하는 전문성에 관한 문제점 961. 변화하는 스윙이론 972. 체계적인 프로그램 미 운영 993. 정확한 비전을 제시하지 못하는 지도자 101제5장 결론 및 제언 105제1절 결 론 105제2절 제 언 107참 고 문 헌 108ABSTRACT 122부록 124