본 연구는 기계분야 산업체에 초점을 두고 산업체에서 특성화고등학교 졸업생에게 요구되는 특성화고등학교의 NCS 직업기초능력을 살펴보고 기업의 규모별 직업기초능력의 현재수준과 중요도에 대한 인식 간의 차이 및 직업기초능력의 우선순위를 확인하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위하여 특성화고등학교, 국가직무능력표준 (NCS), 직업기초능력, 요구분석에 대한 이론적 고찰을 실시하였다. 이를 토대로 특성화고등학교 졸업생의 직업기초능력에 대한 산업체의 요구도를 확인하기 위하여 직업기초능력 10개 영역의 34개 하위영역에 대한 중요도와 현재수준을 파악하기 위한 설문도구을 개발하였다. 개발된 설문도구는 충남 소재 특성화고등학교 졸업생이 근무하고 있는 기계분야 산업체를 위주로 산업체의 관리자와 인사담당자를 대상으로 배포하였으며, 총 344부를 수집하 였다. 수집된 설문지는 t-검정, Borich 요구도 분석, The Locus for Focus 분석을 활용하여 분석하였으며, 이를 통해 산업체에서 인식하고 있는 특성화 고등학교 졸업생의 직업기초능력에 대해 산업체 전체 및 기업규모별(대기업, 중소기업) 중요도와 현재수준의 차이를 확인한 후 중요도의 가중치를 반영 하여 특성화고등학교 졸업생의 직업기초능력에 대한 교육요구 우선순위를 도출하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 산업체에서 인식하는 직업기초능력 34개 하위영역 모두 중요도와 현재수준 간에 통계적으로 유의미한 차이가 존재하였다. 둘째, 기업규모별로 직업기초능력에 대한 현재수준과 중요도에 차이가 존재하는지를 확인하였 다. 대한 인식수준을 확인하였다. 분석 결과 산업체에서 인식하고 있는 직업 기초능력의 현재수준 평점은 3.31이었으며, 중요도의 평점은 3.75으로 나타 났다. 즉, 직업기초능력의 현재수준과 중요도 간에 차이가 존재하는 것을 확인하였다. 셋째, 특성화고등학교 졸업생의 직업기초능력에 대한 산업체의 교육요구 분석의 우선순위를 결정하였으며, 그 결과는 아래 표와 같다. <원문문서 참조> 연구 분석 결과를 통해 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 산업체의 요구를 반영한 특성화고등학교의 교육과정 개편이 필요하다. 둘째, 기업규모공통, 대기업, 중소기업별로 요구하는 직업기초능력을 구분하여 학년별, 수준별 교육과정을 운영할 수 있으며, 이를 토대로 경력개발에 대한 지도를 실시할 수 있다. 셋째, 산업체의 채용기준 및 신입사원교육과정편성에 반영할 수 있다. 넷째, 능력단위별로 명시하고 있는 직업기초능력을 구체 화하여 하위영역별로 제시할 수 있다. 본 연구는 특성화고등학교 졸업생에게 요구되는 직업능력(직업기초능력, 직무수행능력) 중 직업기초능력만을 확인하였으며, NCS에서 제시된 기계분 야로만 한정하여 직업기초능력을 살펴본 데에 연구의 의의를 찾을 수 있으 며, 후속 연구에 대한 시사점을 제시할 수 있다. 그러나 본 연구에서는 우선 순위를 최우선순위와 차우선순위로만 구분하였을 뿐 구체적인 순위는 제시 되지 않았으며, 교육적 처방을 전제로 한 요구분석을 실시하여 교육적 처방 이외의 처방은 고려하지 않았다는 한계가 있다.
This research has the purpose to examine NCS Vocational Competency required to the characterization high school from machinery business, and to check the differences of the present Vocational Competencies level and cognition according to a company’s scale, and the order of priority of Vocational Competency. To accomplish the purpose of the research, conducted the literature review about characterization high school, NCS, vocational competency, and needs analysis. To confirm the needs of the business about core competency of characterization high school graduates based on the theoretical examination, survey tool to figure out the importance and present level of 34 subordinate fields of the 10 fields of vocational competency has been created. The created survey tool has been distributed to the administrator and personnel of machinery business where graduates of characterization high school in Chungnam are working in, and 344 has been collected. The collected surveys are examined using t-test, Borich’s Needs Analysis and The Locus for Focus Analysis, and through these analysis, after confirming the differences of the recognized present vocational competencies and importances according to a whole business and company’s scale(big business, small and medium industry) of characterization high school graduates, the order of priority of required education about characterization high school graduates’ vocational competencies has been deducted. The following are the results. First of all, all 34 subordinate fields of vocational competency that a business recognizes had the statistically meaningful difference between importance and present level. Next, the existence of the differences of the present level and importances about vocational competency according to the company scale has been checked. The following are the results ; the present level grade of vocational competency companies are recognizing was 3.31, and the importance grade was 3.75. This means, the existence of the difference between the present level and importance of vocational competency has been confirmed. Third, the order of priority about an analysis of educational demands of industries about vocational competency of characterization high school graduates has been selected, and the following table shows the results. From the results of the analysis, these implications can be deducted. First of all, the reform of the curriculum in characterization high school is needed reflecting the demands of the industry. Second, the instructions about developing the career can be held with the curriculum according to grades and abilities, dividing the vocational competency that separately satisfies the demands of every companies, big businesses, or small and medium industries. Third, it can be reflected to the employing standards of the industry and the curriculum of the newly employed. Fourth, it can be proposed according to the subordinate fields, specifying the vocational competency elucidating the competency unit. These research only confirmed the vocational competency among the job ability (vocational competency, job competence), and the significance of the research is found in limited machinery fields NCS suggested, and implications about the subordinate research can be deducted. However this research has the limits that the order of priority was only divided into high priority and secondary priority and no specific orders were suggested, and that an analysis of demands only premising the educational prescription was held and therefore prescriptions except for educational field were not concerned.