본 연구는 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램을 개발하고 그 적용 효과를 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 1-1. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 목적 및 목표는 어떠한가? 1-2. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교육 내용은 어떠한가? 1-3. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교수-학습 방법은 어떠한가? 1-4. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 평가 방법은 어떠한가?
2. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 2-1. 미디어 텍스트의 이해에 대한 적용 효과는 어떠한가? 2-2. 미디어 텍스트의 표현에 대한 적용 효과는 어떠한가?
본 연구에서는 미디어 리터러시 교육에 관한 이론 및 선행연구 고찰, 기존 미디어 리터러시 교육 프로그램 분석, 유아 미디어 리터러시 교육 실태 및 교사 인식에 대한 설문 조사를 토대로 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램을 개발하였다. 프로그램 효과 검증을 위해 수도권에 위치한 유치원 만 5세 2개 학급 54명(실험집단 27명, 비교집단 27명)을 대상으로 하여, 실험집단 유아에게 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램을 8주간 실시하였다. 사전ㆍ사후검사에서 사용된 미디어 텍스트 이해능력도구와 표현능력도구는 선행연구에 기초하여(강은진, 2004; 이유나, 2014; BFI & DfES, 2003) 본 연구자가 개발하였다. 검사도구는 영상텍스트검사와 이미지텍스트검사로 구성된다. 또한 텍스트 이해와 표현의 변화 양상을 살펴보기 위해 유아의 포트폴리오 수집 및 분석을 시도하였다. 검사도구에서 나타난 실험집단과 비교집단의 사전ㆍ사후 검사 점수의 차이를 검증하기 위해 SPSSWIN 23.0 버전을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다. 포트폴리오는 수집한 자료를 전사하고 전사된 내용을 반복적으로 읽으면서 Strauss와 Corbin(1997)의 개방 코딩, 축 코딩, 선택 코딩의 방법을 사용하여 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과를 연구 문제별로 제시하면 다음과 같다. 1. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 구성은 어떠한가? 첫째, 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 목적은 생활 속에서 다양한 미디어 텍스트를 이해하고 표현할 수 있는 능력을 지닌 유아로 교육하는데 있다. 이러한 목적을 이루기 위한 목표는 미디어 텍스트 이해와 표현으로 구분된다. 미디어 텍스트 이해에 대한 목표는 미디어 텍스트의 스토리 라인을 이해한다, 미디어 텍스트 안의 단서를 근거로 드러나지 않은 의미를 이해한다, 미디어 텍스트에 사용된 문법을 이해한다, 미디어 텍스트를 비판적으로 이해한다 등이다. 미디어 텍스트 표현에 대한 목표는 목적에 적합한 미디어 텍스트를 만든다, 기존의 텍스트를 활용하여 새로운 미디어 텍스트를 만든다, 다양한 모드를 사용하여 미디어 텍스트를 만든다 등이다. 이러한 목표들은 기존 교육과정과 통합하여 전개될 수 있도록 구성하였다. 둘째, 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교육 내용은 목적 및 목표에 기초하여 구성하였다. 미디어 텍스트의 이해에 대한 교육 내용은 다양한 미디어 텍스트 알기, 미디어 텍스트의 주요 정보 및 스토리 라인 이해하기, 미디어 문법에 상응하게 미디어 텍스트 내용 해석하기, 제작 의도 파악하기, 텍스트 내용에 대한 자신의 생각과 느낌 표현하기 등이다. 미디어 텍스트 표현에 대한 교육 내용은 제작의도를 고려한 미디어 텍스트 만들기, 사용 목적에 맞게 기존 미디어 텍스트 재구성하기, 미디어 텍스트의 목적과 내용에 따라 적절한 모드 선택하기 등이다. 이러한 교육 내용은 교육 목표와의 연관성, 유아의 흥미, 적용 가능성 등을 고려하여 선정하였고, 전체적인 내용이 서로 반복되고 연계가 되도록 통합적으로 구성하였다. 셋째, 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교수-학습 원리는 아동중심 원리, 탐구학습의 원리, 놀이 중심의 원리, 통합의 원리를 적용하였고 구체적인 교수-학습 방법은 토론하기, 추론하기, 설명하기, 제작하기 등이다. 넷째, 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 평가는 프로그램 평가를 위한 활동 기록과 유아 평가를 위한 유아의 활동 관찰, 작품 분석으로 구성된다. 두 가지 차원의 평가는 모두 프로그램을 적용한 교사에 의해 이루어진다. 2. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 적용 효과는 어떠한가? 첫째, 미디어 텍스트의 이해능력은 프로그램 적용 후 실험집단이 비교집단에 비해 유의하게 높은 것으로 나타났다(F=23.384, p<.001). 미디어 텍스트를 영상텍스트와 이미지텍스트로 나누어 살펴보면 영상텍스트의 사후검사에서는 전체 점수, 해석적 이해, 문법적 이해 점수에서 유의한 차이가 나타났고, 이미지텍스트의 사후검사에서는 전체 점수, 해석적 이해, 문법적 이해, 비판적 이해 점수에서 유의한 차이를 보였다. 포트폴리오 분석에서 나
The purpose of this study was to develop a text-based media literacy program, and to test the applied effects of the program. Research questions were as followed.
1. What are the components of the text-based media lteracy program for young children? 1-1. What are the purposes and goals of the text-based media literacy program for young children? 1-2. What are the contents of the text-based media literacy program for young children? 1-3. What are the instructions of the text-based media literacy program for young children? 1-4. What are the assessment methods of the text-based media literacy program for young children?
2. What are the applied effects of the text-based media lteracy program for young children? 2-1. What are the applied effects of understanding media text? 2-2. What are the applied effects of expressing media text?
This study developed the text-based media lteracy program for young children based on; 1) a literature review of children media literacy education studies, 2) an analysis of existing children media literacy education program, 3) a survey to identify exact state of children media literacy education and awareness of teachers. In order to test the program effects, an experiment of 8-week long text-based media lteracy program for young children was conducted among 54 children (27 experiment group & 27 control group) of 5 years of age, consisting of 2 kindergarten classes, located in capital areas. Tools, used for pre-post test, to measure media text understanding & expression ability were developed by the author, based on previous studies, (Kang, 2004; Lee, 2014; BFI & DfES, 2003). Test tools include moving image text test and still image text test. In addition, children’s portfolio were gathered and analyzed to study aspects of how understanding and expressing texts has changed. Analysis of Covariation(ANCOVA), using SPSSWIN 23.0, was applied to compare pre-post test scores between experiments and control groups. While coding collected data for portfolio analysis and repeatedly reading coded data, open coding, axial coding, selective coding methods by Strauss & Corbin(1997) were applied. The results by research questions were as followed; 1. What are the components of the text-based media literacy program for young children? First, the purpose of the text-based media literacy program for young children was to educate child with ability to understand and express various types of media text in daily life. Goals to achieve the purpose consist of understanding and expression of media text. The goals of understanding media text include understanding storyline of the media text, understanding hidden messages based on clues in media text, understanding grammars in media text, and criticizing media text. The goals of expressing media text include creating appropriate media text to achieve purpose, creating a new media text using existing ones, creating media text using various modes. These goals were composed in order to develop combing existing curricula. Second, contents of the text-based media literacy program for young children were based on purposes and goals. Contents for understanding media text include recognizing various media texts, understanding key information and storyline, interpreting media text using appropriate grammar, understanding intention of the program, and expressing one’s thought and feeling about the contents. Education contents about media text expression include creating media text in relation to its intention, restructuring existing media text for new purposes, selecting an appropriate mode based on purpose and contents of media texts. These education contents were selected by considering relationship to the goals, interest, and easiness of application. The contents were also integrated in order for all contents were to be repeated and connected. Third, the instruction of the text-based media literacy program for young children include child-oriented principle, investigative study principle, play-centered principle, integration principle. More specific instruction include discussion, inference, explanation and production. Fourth, assessments of the text-based media literacy program for young children were classified into two parts; program activities notes for program evaluation and assessment of children, both by teacher. The program activities notes was conducted in order to investigate strengths and weaknesses of the program and continuous applicability of the program. Observing children’s activity and portfolio analysis were used for evaluation of the children. 2. How were the applied effects of the text-based media literacy program for young children? First, the ability to understand media text was higher among experiment group than that among control group, after the program was tested(F=23.384, p<.001). Post test scores for moving image text experiment show significant differences among overall scores, interpretational understanding scores, and grammatical understanding scores. And for still image text experiment recorded a significance among overall scores, interpretational understanding scores, grammatical understanding scores, and critical decision-making scores. Based on portfolio analysis, depths of understanding gradually changes from understanding of information showing in text to comprehensive understanding such as understanding hidden intention by author or understanding grammars in text media. Second, expression scores of media text were higher among experiment group than control group, after the program was test (F=5.094, p<.05). the post test for moving image text shows a significance while scores for still image text were not significant. Expressions of children showing in portfolio analysis gradually developed from lower levels such as combining words and images, to higher levels such as expressing key information or expressing v
Ⅰ. 서 론 1A. 연구의 필요성 및 목적 1B. 연구 문제 8C. 용어의 정의 9Ⅱ. 이론적 배경 13A. 유아 미디어 리터러시 교육 131. 미디어 리터러시 132. 유아 미디어 리터러시 발달 및 교육 163. 유아 미디어 리터러시 교육의 구성요소 19B. 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램 311. 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 목표 312. 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교육 내용 343. 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교수-학습 방법 364. 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 평가 방법 39Ⅲ. 연구 방법 42A. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램 개발 421. 분석 452. 설계 483. 개발 484. 실행 495. 평가 50B. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 적용 효과 521. 연구 대상 522. 연구 도구 533. 연구 절차 594. 자료 분석 63Ⅳ. 연구 결과 66A. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램 개발 661. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 목적 및 목표 782. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교육 내용 803. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 교수-학습 방법 814. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 평가 방법 88B. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 적용 효과 901. 미디어 텍스트 이해 902. 미디어 텍스트 표현 102V. 논의 및 결론 112A. 논의 1121. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램 개발 1122. 텍스트 중심 유아 미디어 리터러시 교육 프로그램의 적용 효과 115B. 제언 121참 고 문 헌 122부 록 135