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논문 기본 정보

자료유형
학위논문
저자정보

이상민 (영남대학교, 영남대학교 대학원)

지도교수
박상신
발행연도
2017
저작권
영남대학교 논문은 저작권에 의해 보호받습니다.

이용수14

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이 논문의 연구 히스토리 (2)

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In this paper, Electronic Wedge brake for commercial vehicle has been developed. It has a new mechanism for self-reinforcement, using a worm gear, eccentric shafts, and wedge.
After introducing the new brake mechanism, equivalent stress and fatigue limit of some important parts like worm gear and eccentric shaft was also checked through structural analysis in the computer-aided engineering software, ANSYS workbench. The construction conditions in ANSYS workbench are introduced in detail in the paper
Besides, dynamic analysis was also conducted to check whether self-reinforcement effect occurs properly in the new brake mechanism. After verification of the self-reinforcement, dynamic analysis was proceeded continuously while changing degree of wedge and friction coefficient of a brake pad variously.
At various degree of wedge and friction coefficient of brake pad, the result was verified when jamming occurs in the wedge brake. Also, the analysis result say that it may be better to choose big degree of wedge while considering the braking force.

목차

제 1 장 서 론 1
1.1 연구 배경 및 목적 1
제 2 장 설계안 및 구동 메커니즘 소개 4
2.1 설계안 소개 4
2.2 구동 메커니즘 설명 7
2.3 웻지 효과의 원리 및 평형 방정식 유도 11
제 3 장 주요 부품의 설계 및 구조해석 13
3.1 웜기어의 설계 13
3.2 웜기어의 구조해석 19
3.3 편심축의 설계 26
3.4 편심축의 구조해석 34
3.5 트래버스의 구조해석 38
제 4 장 구동부의 동역학 해석 41
4.1 동역학 해석을 위한 모델링 41
4.2 동역학 해석 결과 48
4.3 다양한 웻지 각도에서의 동역학 해석 결과 50
제 5 장 결 론 59
참 고 문 헌 61
Abstract 64

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